Acties op handen bij bitumenproducent BMI Icopal

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 13 januari 2021

De leden van FNV Procesindustrie en CNV Vakmensen hebben het eindbod van BMI Icopal verworpen. Beide bonden stellen Icopal BMI vandaag 13 januari een ultimatum dat op 15 januari afloopt. Vakbonden eisen onder meer structureel 5% loon erbij, een 38-urige werkweek en een generatiepact. Janwillem Compaijen: 'Als werkgever hier niet op ingaat, ligt het hele bedrijf 18 januari plat.'

BMI produceert keramische dakbedekking in Montfoort en Icopal b.v., onderdeel van BMI, is producent van dakleer in Hoogkerk (Gr.).  FNV en CNV willen een cao voor 2 jaar met daarin een loonsverhoging van 5% en 7 ADV-dagen erbij, zodat mensen 38 uur per week werken. Maar ook een Generatiepact om werknemers voorafgaand aan de AOW leeftijd fit over de finish te krijgen.

Acheruit onderhandelen

Vakbondsbestuurder FNV Procesindustrie Janwillem Compaijen: ‘De werkgever onderhandelde achteruit. Eerst bood hij 3% voor 2020, vervolgens wijzigde hij dat in een eenmalige uitkering van netto 250 euro voor 2020 en een bod van 2,5% voor 2021. Een fooi. De leden willen elk jaar koopkrachtverbetering door een structurele loonstijging ruim boven de inflatie van nu 1,3%.’

Gezond

Vakbondsbestuurder CNV Vakmensen Hank Oomkes: ‘Bij Icopal werken mensen nu 40 uur per week en dat moet nu per direct naar 38 uur. Mensen moeten gezond kunnen werken en gezond de eindstreep halen en daarom de eisen voor een generatiepact en de zwaarwerkregeling overeenkomstig het pensioenakkoord.’

Start acties zondagavond 17 januari

De Icopal-directie krijgt tot vrijdag de tijd om in te gaan op de eisen. Doen ze dat niet, dan starten acties op zondagavond 17 januari. Dan halen de vakbonden de 5-ploegendienst en 3-ploegendienst eruit en op maandagmorgen 18 januari om 06.00 uur ligt het hele bedrijf plat.

Meer koopkracht

Al op 1 april vorig jaar liep de vorige cao af. Vijf keer onderhandelen heeft dit teleurstellende resultaat opgeleverd. De bonden willen voor de laagste salarisschalen een bodem van 5% over de hoogste loonschaal. Dat levert meer koopkracht op voor de laagste salarisschalen. Om (om)scholing beter te structureren moet er per werknemer een budget van 2.000 euro beschikbaar komen.

Zwaarwerkregeling

Voor een soepele en gezonde uitstroom van de oudere werknemers willen de bonden een generatiepact met herbezetting, een 80/90/100-regeling qua verdeling van werktijd/loon/pensioenopbouw. Deze regeling moet 5 jaar voorafgaand aan de AOW-datum mogelijk zijn. FNV en CNV willen dat er ook een zwaarwerkregeling wordt afgesproken zoals in het pensioenakkoord overeen is gekomen.