Mooie overwinning op Fresenius

Bloedzakkenproducent moet van rechter sociaal plan nakomen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 december 2020

Een mooie overwinning voor de FNV. De rechter heeft ons in het gelijk gesteld tegen Fresenius Hemocare. De bloedzakkenproducent uit Emmer-Compascuum moet het sociaal plan 2016-2021 nakomen voor alle vijftig werknemers die boventallig zijn verklaard en hun werk verliezen als de fabriek uiterlijk 2024 dichtgaat. Ook moet Fresenius 20.000 euro schadevergoeding betalen aan de FNV voor geleden imagoschade.

FNV wint rechtszaak van bloedzakkenfabriek Fresenius

80.000 euro extra voor werknemers

‘Wij zijn ontzettend blij met deze uitspraak', zegt Janwillem Compaijen, bestuurder van FNV Procesindustrie. 'Het is heel goed nieuws voor de boventallige medewerkers. Fresenius moet hen nu gemiddeld 80.000 euro extra ontslagvergoeding betalen, in totaal 4 miljoen euro. Het bedrijf probeerde hier onderuit te komen met alleen de wettelijke transitievergoeding. Het sociaal plan gaat uit van de veel betere kantonrechtersformule.’

Ze werken er al tientallen jaren

Fresenius gaat reorganiseren en verklaarde de vijftig werknemers, allemaal vrouwen die al tientallen jaren bij de fabriek werken, op 12 december 2019 boventallig. Het sociaal plan loopt tot 1 oktober 2021. Het bedrijf weigerde dit sociaal plan toe te passen, ondanks aanmaningen door de FNV.

Ook uitspraak over ontslagvergoeding

Op 15 september 2020 vonniste de rechter in een kort geding dat het bedrijf het sociaal plan moest toepassen, maar sprak zich niet uit over de ontslagvergoeding. Dat is in een bodemprocedure nu wel gebeurd. Het volledige sociaal plan, inclusief de ontslagvergoeding, geldt voor de vijftig werknemers en iedereen die tussen 2019 en oktober 2021 boventallig verklaard wordt.

Nu wel een goed vangnet

Compaijen: ‘In 2014 wilde Fresenius de fabriek met toen nog 325 werknemers al dichtgooien. Onze leden staakten in 2015 twee weken lang voor een goed sociaal plan met een werk-naar-werktraject en een ontslagvergoeding met een C-factor kantonrechterformule van 1,3. Nu de fabriek alsnog helemaal dichtgaat, komt de nachtmerrie van hun werk verliezen alsnog uit voor vijftig mensen. Gelukkig hebben ze nu wel een goed vangnet.’

Productie naar Dominicaanse Republiek

Het Duitse moederbedrijf Fresenius verplaatst de productie van bloedzakken naar de Dominicaanse republiek. Daar komt een andere fabriek voor terug. De productie van sondevoeding stopt in Bad Homburg in Duitsland en gaat naar Emmer-Compascuum. De overplaatsing van medewerkers naar sondevoeding duurt nog tot 2025. Van de tweehonderd huidige werknemers gaan er honderdvijftig mee over naar het nieuwe bedrijf.

Lees de uitspraak op Rechtspraak.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.