Zwijndrechtse palmolie- en vettenproducent vraagt loonoffer van 15%

'Onbegrijpelijk en onacceptabel'

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 11 juni 2020

'Absurd natuurlijk'. De FNV is verbijsterd over de Zwijndrechtse palmolie- en vettenproducent Sime Darby Oils. Het bedrijf stelt een nieuwe cao voor waarbij het personeel 15% van het loon inlevert.

Palmolieproducent wil dat medewerkers loon inleveren

'We snappen dat dit uitdagende tijden zijn, maar daar kunnen de werknemers niet in hun eentje voor opdraaien', zegt Nurettin Altundal, FNV-bestuurder Procesindustrie.

Ook de cao-lonen bevriezen

Naast het loonoffer van 15%, wil de werkgever ook de cao-lonen de komende twee jaar bevriezen. Dat betekent dat medewerkers geen individuele verhogingen, functietreden of bonussen krijgen. ‘Daar wordt verder niks ter compensatie tegenover gezet en er wordt ook geen baangarantie geboden. Ze willen de rest van de cao houden zoals hij nu is’, aldus Altundal.

€ 16 miljoen besparen

Het bedrijf is voor de coronacrisis onder de naam Play to Win al een kostenbesparingsoperatie gestart, die ten koste gaat van ongeveer zeventig banen en € 16 miljoen aan kosten moet besparen. Daar bovenop komt het bedrijf nu met nieuwe aanvullende projecten die ook wat gaan kosten.

Onbegrijpelijk en onacceptabel

Dit heeft niets met corona te maken. Het bedrijf komt niet in aanmerking voor de NOW-regeling. ‘Dat betekent dat ze minder dan 20% omzetverlies hebben door de coronacrisis. Dat in combinatie met de kostenbesparing maken de cao-voorstellen onbegrijpelijk en onacceptabel.’

7 juli praten met onze leden

Op 7 juli zullen FNV-leden die bij Sime Darby Oils werken bij elkaar komen om te bespreken hoe het nu verder moet. Dat gebeurt in drie rondes, om zo aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen. Bij Sime Darby Oils werken ongeveer 250 mensen. De huidige cao loopt tot 1 juli.