FNV niet gekend in eenzijdige wijziging arbeidsvoorwaarden Saint Gobain:

wat is er aan de hand en wat zijn je rechten en plichten?

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 14 april 2020

Op 8 april heeft de directie een aantal maatregelen doorgevoerd om het teruglopend werkaanbod ten gevolge van Corona op te vangen. Saint Gobain doet alsof sociale partners hier toestemming voor hebben gegeven. Maar FNV is niet betrokken bij de afgekondigde maatregelen, de situatie is niet eens met ons besproken. Wat vindt FNV hiervan en wat zijn je rechten en plichten, lees hieronder meer.

Eenzijdige aanpassing van de arbeidsvoorwaarden

Vanwege een daling in de activiteiten, voert Saint Gobain een aantal preventieve maatregelen in. Deze maatregelen grijpen in, in de arbeidsvoorwaarden van met name de werknemers die niet in ploegen werken. Sommige onderwerpen liggen bij de OR. Andere zaken staan in de cao en kunnen niet zomaar gewijzigd worden:

•    Tijdelijke stop opbouw ATV in april en mei (in totaal 2 dagen);
•    Opnemen van minimaal vier vakantiedagen voor eind mei;
•    Inzet van terugkomdagen;
•    Reiskosten;
•    Overuren en uitzendkrachten.

Wat is er aan de hand?

FNV is niet betrokken bij de eenzijdige wijziging in arbeidsvoorwaarden. Saint Gobain kan de arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig wijzigen maar heeft bonden nodig om cao-afspraken (tijdelijk) te wijzigen. De directie kan werknemers niet verplichten mee te werken aan bovenstaande maatregelen maar kan hen wel vriendelijk verzoeken om mee te gaan in de tijdelijke wijzigingen. Het is aan werknemers zelf om dit wel of niet te doen.

FNV heeft geen overleg gehad over de situatie en kan niet beoordelen of de gevraagde offers nodig zijn om het bedrijf financieel gezond te houden.

Wat is het offer van het management?

De tijdelijke afwijkingen van de cao lijken niet disproportioneel, máár wij weten niet of het noodzakelijk is, of het voldoende is en ook niet wat het management zelf ‘ inlevert’. FNV gaat er van uit dat het management zelf ook iets inlevert. De directie stelt ten slotte zelf dat de situatie om solidariteit en offers van iedereen vraagt.

Ons advies is helder: maak zelf een afweging over wat je in deze bijzondere tijden juist lijkt. De werkgever kan je tot niets verplichten.

Vragen en onzekerheden over Corona? Ga naar onze speciale FNV site

Wij kunnen ons voorstellen dat je met vragen zit. Is mijn werkplek veilig, wat zijn mijn rechten en plichten? FNV werkt er hard aan om de informatievoorziening op de site up-to-date te houden. Ga voor het laatste nieuws naar: www.fnv.nl/corona   Of meld je aan voor de speciale nieuwsbrief: https://www.fnv.nl/corona/corona-nieuwsflits-aanmelden#/

In de komende periode willen wij jullie veel sterkte en gezondheid wensen voor jezelf, je collega’s en je dierbaren. Pas goed op elkaar en wil je reageren op deze nieuwsbrief? Mail naar: Nanny.vanaard@fnv.nl of naar iris.vanderveen@fnv.nl.