Medewerkers van zoutfabriek Niacet in Tiel wijzen cao-eindbod af

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 07 november 2019

De cao-onderhandelingen bij Niacet, producent van organische zouten in Tiel, zitten vast. Een overgrote meerderheid van de vakbondsleden van FNV Procesindustrie wees een eindbod af, dat blijft steken op 8,25% loonsverhoging voor een driejarige cao. Niacet heeft sinds de afwijzing geen stappen tot verbetering gezet.

Esam Laassal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Het signaal is overduidelijk, de medewerkers verwachten een hoger loon dan de werkgever nu wil geven. Het bod van 2,75% voor het jaar 2019, is echt een belediging. Ik vind het niet gek dat dat is weggestemd en de leden nu in actie willen komen.’

FNV Procesindustrie vraagt voor een driejarige cao vanaf 1 januari 2019 een loonsverhoging van 9,75%, verdeeld over drie stappen. Ook wil de vakbond in het tweede jaar twee extra treden erbij in elke schaal van het loongebouw, zodat de uitloop hoger wordt en de medewerkers nog toekomstperspectief hebben. Laassal: ‘De werkgever gebruikt een bedrijfsbonusregeling die buiten de cao valt als argument waarom het eindbod wel goed is. Maar de werknemers hebben heel duidelijk gesproken en het eindbod weggestemd. Dat betekent dat wij beginnen met het stellen van een ultimatum aan de werkgever.’

Bij Niacet in Tiel werken 116 werknemers. Niacet is een wereldwijd producent van organische zouten en propionaten, dat wordt gebruikt in de levensmiddelenindustrie en voor bijvoorbeeld antibiotica.