Acties bij drankindustrie en groothandels dranken na mislukken cao overleg

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 21 november 2019

De ultimatums van de FNV aan groothandels in dranken en de drankindustrie zijn afgelopen maandag verstreken. Maar liefst 80 procent van de FNV-leden hebben het veel te magere eindbod van de werkgevers weggestemd. De gesprekken lopen al sinds juli 2019. ‘Daarom voeren we nu actie bij Avandis in Zoetermeer. Er volgen meer acties volgende week’, zegt FNV-bestuurder Jethro Warbroek.

De werkgevers bieden slechts 6,5 procent over drie jaar, waar de FNV samen met haar leden strijdt voor 5 procent erbij op jaarbasis. Sommige werkgevers hebben in de twee jaar dat de cao stilzwijgend werd verlengd, eenzijdig marginale loonsverhogingen doorgevoerd zonder overleg met de bonden. De FNV-leden vinden met name de verbetering van het loon belangrijk. ‘Dat de werkgevers zonder FNV de lonen verhogen is tot daar aan toe, maar dat ze deze eenzijdige loonsverhoging ook nog willen verrekenen is echt onbespreekbaar’ aldus bestuurder Jethro Warbroek. Samen met de FNV wordt daarom vooral ingezet op een structurele en substantiële loonsverhoging.

Flexcontracten aan banden

De FNV vindt een modernisering van de cao ook een goede zaak alleen zet de FNV in op punten als; het vastleggen van een maximum aantal flex-contracten per organisatie. 'Ook is het bij zwaar werk van groot belang dat je gezond de eindstreep haalt, zodat je van je pensioen kunt genieten. Daarover kan je afspraken maken met elkaar', zegt Jethro Warbroek.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.