Workers Memorial Day

Column van Marike Schooneveldt, adviseur veilig en gezond werk

Door Redactie 15 augustus 2019

Op Workers Memorial Day herdenken we wereldwijd de dodelijke slachtoffers van bedrijfsongevallen en beroepsziekten. Alleen al in Nederland zijn dat er ruim 4.100 per jaar. In 2018 was er een toename van het aantal doden door een bedrijfsongeval.

Marike Schooneveldt adviseur veilig en gezond werk bij de FNV

Slachtoffers van beroepsziekten vormen de grootste groep, maar zij zijn ook minder zichtbaar. Denk aan mensen die overlijden aan kanker veroorzaakt door gevaarlijke stoffen op het werk, of door hart- en vaatziekten of door aandoeningen aan de luchtwegen. Het zijn veel te veel slachtoffers.

Daar moeten we samen iets aan doen. Werknemers samen met collega’s en de FNV. Bedrijven moeten veilig en gezond werken voorop stellen. De overheid moet actief controleren en harder beboeten. Als FNV zijn we op diverse fronten actief. We ontwikkelen apps die laten zien of je in een gevaarlijke situatie werkt of niet. En ken je onze animatie over bedrijfsongevallen al? Nee? Kijk eens op www.fnv.nl/bedrijfsongeval

We willen weten wat jij meemaakt in de praktijk. Daarom heeft FNV Agrarisch Groen een meldpunt Onveilig Werk www.fnv.nl/onveiligwerk. Door jullie meldingen krijgen we een beter beeld van de situatie op de werkvloer. Samen met de FNV-bestuurder kun je proberen je werk veiliger te maken. We hopen op die manier ongelukken in de toekomst voorkomen.

Jouw verhaal vertellen we ook in Den Haag. Waar we met werkgevers en de overheid praten over veilig en gezond werk. Daar pleiten we voor meer controles en strengere handhaving. Samen moeten we harder strijden voor veilig en gezond werk. Dat is namelijk een recht, geen gunst.

Marike Schooneveldt
Adviseur veilig en gezond werk voor de sector Industrie