Cao-onderhandelingen Verf en drukinkt zijn afgelopen

Eindbod werkgevers eindelijk bekend - FNV leden mogen stemmen

Portret Yolanda Reus
Door Yolanda Reus 4 maart 2019

In onze vorige nieuwsbrief lieten we je weten dat we géén cao akkoord hebben bereikt met de werkgevers in de Verf en Drukinkt. Werkgevers besloten om een eindbod te formuleren. Dat is een “slikken-of-stikken-bod” waarover niet meer onderhandeld kan worden.

Het heeft lang geduurd, maar inmiddels is het eindbod van werkgevers bekend. FNV heeft dit eindbod besproken met de cao commissie (dat zijn de actieve vakbondsleden in jouw sector) en zij zijn van mening dat het geen acceptabel eindbod is.

Het uiterste bod van de werkgevers in de Verf en Drukinkt ziet er zo uit:

• Looptijd van de cao 01-10-18 tot en met 30-06-20 (19 maanden)
  • Per 01-10-18 een loonsverhoging van 2% Per 01-10-19 een loonsverhoging van 2,25%
  • Invoering van een Persoonlijk Keuze Budget (PKB) waarin de waarde van je bovenwettelijke vakantiedagen en je leeftijdsdagen zit. Je kunt er vervolgens voor kiezen om je vrije dagen terug te kopen, zodat je precies evenveel vrije tijd hebt als je had voor invoering van het PKB, maar je kan ook de waarde laten uitbetalen. Als je kiest om er een studie voor kopen of een loopbaancoach in te zetten, ontvang je een extra bedrag van je werkgever. Verder kan je nog steeds extra vakantiedagen kopen, maar alleen als al je andere verlofdagen op zijn.
  • Pensioenafspraak blijft ongewijzigd
  • Cao bijlage “best practices” blijft ongewijzigd
  • Vakbondscontributie kan fiscaal vriendelijk betaald worden via WKR
  • Werkgeversbijdrage wordt voortgezet

Download de volledige tekst van het eindbod van de VVVF (pdf)

Negatief advies

We leggen dit eindbod van werkgevers negatief aan je voor. Dat doen we omdat jullie ons duidelijk hebben laten weten wat jullie wensen waren aan het begin van dit onderhandelingstraject en dit eindbod daar onvoldoende bij in de buurt komt. We zetten onze wensen en het eindbod van werkgevers naast elkaar, zodat je zelf kunt zien wat de verschillen zijn:

Onze loonvraag is niet onredelijk, in 2018 was volgens het CBS de inflatie 1,7%. De schatting voor 2019 is dat de inflatie zal oplopen tot bijna 2,2%. Dat betekent dat het eindbod van werkgevers nauwelijks leidt tot koopkrachtverbetering en dat komt overeen met de achterliggende 10 jaar waarin de totale loonstijging minus inflatie nog geen 0,4% was:

Daarnaast vinden we het belangrijk dat de sector nadenkt over duurzame inzetbaarheid en dat gaat verder dan “best practices”. Werknemers moeten langer doorwerken voordat ze AOW en pensioen krijgen en in de fabriek is dat zwaar werk. Een generatiepact regeling is daarom van groot belang. We begrijpen dat kleine werkgevers daar moeilijk inhoud aan kunnen geven, maar een serieus onderzoek naar de mogelijkheden is toch wel het minste dat jullie mogen verwachten.

Extraatjes

De PKB regeling kent twee extraatjes ten opzichte van je huidige situatie: je krijgt een extra bijdrage als je studeert of een loopbaancoach in zet. Daar staat tegenover dat wanneer je je eigen vakantiedagen terug wil kopen je dit tijdig moet aangeven, want er zijn slechts 2 keuzemomenten per jaar vastgelegd.
We adviseren je om het hele eindbod goed door te lezen en je een mening te vormen. Wij zijn niet positief gestemd, maar we realiseren ons ook dat alleen tegen stemmen niets veranderd.
Daarom roepen we je op om tegen te stemmen als je bereid bent om samen met ons in beweging te komen voor een eerlijke loonstijging en betere afspraken over duurzame inzetbaarheid.
De stembus sluit op 22 maart om 12.00 uur, alle formulieren die daarna binnenkomen, tellen niet meer mee.
Online stemmen doe je hier:

STEM OVER HET EINDBOD

Is je collega nog geen vakbondslid, dan is dit een goed moment om daar verandering in te brengen, want met meer leden staan we allemaal sterker. Lid worden van FNV doe je hier

Komende weken zullen we in verschillende bedrijven langs komen om vragen over het eindbod te beantwoorden. Via onze kaderleden hoor je wanneer en hoe laat we langskomen. Zijn er bij jou op het bedrijf geen kaderleden, maar wil jij wel dat we langskomen bij jou op het bedrijf, of wil je reageren naar aanleiding van dit bericht?

Stuur dan een e-mail naar Yolanda Reus
Je FNV onderhandelingsdelegatie,