Woensdag landelijke stakingsdag in verffabrieken PPG

Zeker 250 werknemers voeren actie in Amsterdam

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 juni 2023

Ze komen uit verffabrieken in het hele land en voeren woensdag samen actie voor een beter salaris. Zo’n 250 werknemers van PPG Coatings houden een landelijke stakingsdag in Amsterdam.

FNV houdt landelijke staking bij verffabriek

De actiedag aan Oceanenweg 2 in Amsterdam begint om 14.00 uur en duurt tot 18.00 uur. Topman Tim Knavish is over uit Amerika. De stakers zullen hem onthalen op een hoop kabaal. Verder komt FNV-voorzitter Tuur Elzinga de stakende werknemers een hart onder de riem steken.

Hoogste baas over uit Verenigde Staten

Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De hoogste baas van het concern is over uit de Verenigde Staten en houdt woensdag een Town Hall Meeting, een soort grote vergadering. Wij zullen hem met z’n allen ontvangen en hem luid en duidelijk laten weten dat het niet goed gaat met het bedrijf in Nederland; dat de mensen die er al jaren het vuur uit de sloffen lopen het niet langer pikken dat de directie hun zo weinig wil betalen, terwijl er wel een heleboel geld naar de aandeelhouders gaat.’

Al meerdere keren gestaakt

Honderden werknemers hebben de afgelopen weken al meerdere keren gestaakt bij de vestigingen van PPG Coatings in Amsterdam, Den Bosch, Hoogeveen, Tiel en Uithoorn. Zij eisen 14,3% meer salaris en ook dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels.

Moederbedrijf is hartstikke rijk

De Vries: ‘Moederbedrijf PPG Industries is hartstikke rijk. Wereldwijd hebben ze vorig jaar een omzet gedraaid van 17,7 miljard dollar. Dat geld hadden ze nooit verdiend zonder de mensen in de fabrieken. Die worden straal vergeten.’

Alle verffabrieken liggen stil

Op de landelijke stakingsdag liggen alle verffabrieken stil. De mensen in Amsterdam staken al sinds afgelopen dinsdag. In Tiel beginnen ze maandag aan een 72-uursstaking en in Den Bosch en Uithoorn gaat de boel woensdag opnieuw voor zeker 24 uur plat.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.