Donderdag wordt er gestaakt door medewerkers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven in de regio Groningen. Ze leggen 24 uur het werk neer voor een nieuwe en betere cao. ‘We merken dat er een grens is bereikt voor automonteurs. Zij verdienen al jaren veel te weinig’, zegt Murat Sekercan, cao-onderhandelaar van FNV Metaal.
Na vijf gesprekken tussen de vakbonden en BOVAG was er nog steeds geen zicht op een nieuwe cao. Inmiddels heeft de werkgeversorganisatie ook het ultimatum, waarin de bonden hun eisen voor een goede cao neerlegden, laten verlopen. En daarom is voor medewerkers van garagebedrijven de maat vol en gaan ze in heel het land staken.
De FNV eist een loonsverhoging van 7% voor een cao voor een jaar. BOVAG wil niet verder gaan dan een schamele 2,3%. ‘Het geld voor die 7% is er', zegt FNV-bestuurder Murat Sekercan. 'Daarom handhaven we onze eisen.’
Werkdruk
Niet alleen blijft het loon achter, werknemers hebben ook te maken met immense werkdruk. Sekercan: 'De monteurs en andere collega’s in met name de garagebedrijven werken structureel over door een enorm tekort aan nieuw personeel. Ze hebben bijna geen rustmomenten en dat moet stoppen.’
Teleurstellend
‘Het is zwaar teleurstellend dat BOVAG niet met een fatsoenlijk voorstel is gekomen en dat ze nu ook het ultimatum hebben laten passeren. Werkgevers vinden het blijkbaar niet urgent genoeg.’
Actie in Groningen
Inmiddels is de FNV begonnen met de voorbereiding van meerdere regionale stakingen. Medewerkers uit de regio Rotterdam trapten dinsdag 4 februari af met een staking in Ridderkerk. Donderdag is het de beurt aan Groningen, waar de stakers zich verzamelen bij het FNV-kantoor, Leonard Springerlaan 23 in Groningen. Sekercan: ‘Het plan is iedere week meerdere dagen te staken per regio zolang er geen akkoord is. Tenzij BOVAG alsnog in beweging komt. Onze voorstel ligt nog steeds op tafel en onze deur staat open.’
Belangrijkste cao-eisen:
In de sector werken ruim 84.500 werknemers.