FNV-leden stemmen voor sociaal plan Accell

Grote meerderheid stemt in na heftige onderhandelingen

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 21 maart 2024

Een grote meerderheid van de leden van vakbond FNV gaat akkoord met het sociale plan van fietsenfabrikant Accell. ‘Het was een hectisch traject waarbij veel emotie zichtbaar was bij onze leden,’ reageert Erik Kotters, bestuurder van FNV Metaal.

Meer geld voor scholing en outplacement om snel nieuw werk te vinden, een hogere ontslagvergoeding, een ruime regeling voor vrijwillig vertrek en harde garanties voor werknemers die in dienst blijven. Dat zijn de belangrijkste resultaten van korte maar heftige onderhandelingen van de vakbonden met het Heerenveense bedrijf. Daarmee zijn de dreigende stakingen bij Accell van de baan.

Overrompeld

Eerder deze maand werden medewerkers van de fietsenfabrikant overrompeld door nieuws over een forse reorganisatie. Om de kosten te drukken verplaatst het bedrijf de productie van fietsen naar het buitenland. Ruim 100 tot 150 van de 320 medewerkers verliezen hun baan. Accell weigerde mee te werken aan een fatsoenlijk sociaal plan. Na een ultimatum van de vakbonden en dreigende stakingen kwam dat plan er toch.

Emotioneel moment

Kotters: ‘Het is goed dat er een plan ligt waar de medewerkers mee vooruit kunnen. Maar onderaan de streep blijft het een wrange gang van zaken. Een oer-Hollands stukje maakindustrie verdwijnt, omdat buitenlandse investeerders meer geld willen verdienen. En de mensen op de werkvloer zijn de klos.’ In de komende weken wordt duidelijk welke medewerkers op zoek moeten naar een nieuwe baan. ‘Dat wordt nog een emotioneel moment. We hopen dat de afspraken die we hebben gemaakt de klap kunnen verzachten en dat de rust in Heerenveen weer terugkomt.’