Dit zijn de voorstellen voor de nieuwe cao Banden- en Wielenbranche

En hoe zijn ze tot stand gekomen?

Door Redactie 31 januari 2024

De cao Banden- en Wielenbranche loopt op 1 april 2024 af. FNV Metaal gaat namens jou en jouw collega’s onderhandelen over de nieuwe cao. In dit bericht lees je welke voorstellen FNV Metaal gaat doen voor de komende cao en hoe deze tot stand zijn gekomen.

Tot 18 december 2023 konden leden en niet-leden de enquête invullen en hun mening geven over wat zij belangrijk vinden voor de komende cao. Daar zijn behoorlijk veel reacties opgekomen! Dit heeft geleid tot een top 3 aan onderwerpen die jullie belangrijk vinden en waarover jullie graag afspraken zien gemaakt in de nieuwe cao.

Top 3 belangrijkste onderwerpen

1. Loonsverhoging
  2. Eerder stoppen met werken
  3. Meer vrije tijd en minder werkdruk

Voorstellenbrief

Samen met de kaderleden uit de cao-commissie Banden- en Wielen hebben we de uitkomsten van de enquête verwerkt in onze definitieve voorstellen voor een nieuwe cao. De belangrijkste voorstellen hebben we voor je op een rij gezet.

Looptijd

Wij stellen een looptijd van twaalf maanden voor: van 1 april 2024 t/m 31 maart 2025.

Loon

• Wij stellen een loonsverhoging voor van 5% per 1 april 2024 om de inflatie van de afgelopen periode te compenseren.
  • Daarnaast stellen wij voor de feitelijke brutolonen per 1 juli 2024 met €100 bruto per maand te verhogen.
  • Daarnaast willen wij ter voorkoming van toekomstige inflatieachterstanden een Automatische Prijscompensatie (APC) invoeren per 1 januari 2025. Per 1 januari 2025 willen wij een verhoging van de feitelijke brutolonen met het afgeleide CPI inflatiecijfer met als periode oktober 2023 – oktober 2024.
  • Wij stellen voor dat het minimale uurloon in de branche voor alle werkzaamheden €16 per uur bedraagt.
  • Wij stellen voor dat alle werknemers die de leeftijd van achttien jaar of ouder hebben bereikt het volwassen loon verdienen en daarmee dat de jeugdlonen voor werknemers van achttien jaar en ouder worden afgeschaft.

Pensioen

Wij stellen voor om de eenmalige uitkering die gedurende de looptijd van de vorige cao is overeengekomen, en die de werkgever in de vorm van een bijdrage van €60 per maand aan de pensioenpremie doet per 1 april 2024 structureel in de cao op te nemen.

Wij stellen voor om de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) in de cao op te nemen. Door deze afspraken is het voor werknemers mogelijk om drie jaar voor hun AOW-leeftijd zonder “RVU-boete” te stoppen met werken.

Vrije tijd

Wij stellen voor dat de voltijd werknemer recht heeft op 26 vakantiedagen per jaar, dit komt overeen met 197,6 uren per jaar. In aansluiting hierop komt er eveneens een extra vakantiedag bij voor oudere werknemers Reiskostenvergoeding Wij stellen voor om de drempel voor wanneer de werknemer in aanmerking komt voor een reiskostenvergoeding te laten vervallen. Hierdoor zijn er geen minimaal of maximaal te vergoede kilometers per enkele reis maar worden de daadwerkelijk gemaakte kilometers vergoed. De werknemer heeft de keuze voor een vergoeding van de kilometers conform de reiskostenvergoeding per kilometer of voor een vergoeding op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten van het openbaar vervoer.

Onderhandelingen

De eerste onderhandelingsronde staat gepland voor donderdag 25 januari 2024. Tijdens deze eerste onderhandelingsronde lichten de vakbonden en werkgevers de voorstellen toe en stellen ze elkaar daar over vragen. De overige onderhandelingsdata staan gepland op:

• woensdag 31 januari 2024
  • dinsdag 13 februari 2024