Nieuwe cao Tankstations & Wasbedrijven

FNV-leden stemmen voor nieuwe cao

Door Redactie 21 december 2023

Op 1 december 2023 bereikten de vakbonden en werkgevers een principeakkoord over een nieuwe cao Tank & Was. Onze leden konden tot en met 20 december hun mening geven over het bereikte principeakkoord. Een ruime meerderheid van de FNV-leden heeft voor het principeakkoord gestemd.

Nieuwe cao Tankstations & Wasbedrijven

Leden tevreden over loonsverhoging

Jullie, onze leden, zijn vooral tevreden over de afgesproken loonsverhoging. Helemaal klaar is het volgens ons niet. We willen namelijk afrekenen met de salarisachterstand vanwege het verouderde functiehuis. Jij en je collega’s lopen achter in de beloning als je kijkt naar de concurrerende branches zoals de supermarkten. Dit heeft vooral te maken met feit dat het functiehuis al heel lang niet onderhouden is en daarmee niet meer marktconform. We gaan nu aan de slag om het functiehuis zo snel mogelijk te actualiseren en weer marktconform te maken.

Ontevreden met reiskostenvergoeding en RVU

Jullie zijn akkoord gegaan met het principeakkoord, maar niet zonder kritiek. Onze leden geven aan dat ze het vervelend vinden dat het niet gelukt is om een eerlijke reiskostenvergoeding in te voeren in de cao. En dat geldt ook voor het feit dat het ons niet gelukt is om de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) in te voeren in de cao Tank & Was, zodat werknemers eerder kunnen stoppen met hun werk. Dit is terechte kritiek van onze leden. Maar de cao Tank & Was is nog niet af. Wij nemen daarom deze onderwerpen mee naar de onderhandelingen voor een nieuwe cao Tank & Was.

Andere partijen ook akkoord

De leden van de andere vakbonden en werkgeversorganisaties gingen eerder al akkoord met het principeakkoord. FNV-leden hebben nu ook ingestemd met het principeakkoord en daarmee is het principeakkoord omgezet in een definitief akkoord.

Heb je vragen? Neem contact op met FNV-bestuurder Murat Sekercan: murat.sekercan@fnv.nl