Laatste kans voor verlichtingsbedrijf Signify om tot cao-akkoord te komen

Vakbonden vragen stevige loonsverhoging voor met name lagere salarisschalen

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 13 december 2023

De cao-onderhandelingen van FNV Metaal en de overige betrokken bonden met het onlangs door reorganisaties geteisterde Signify verlopen bijzonder stroef. De bonden doen nog een allerlaatste poging om de zaak vlot te trekken via een gezamenlijk laatste cao-bod. Signify heeft tot uiterlijk woensdagavond 21 december de tijd om hiermee akkoord te gaan. Zo niet, dan lijken acties onvermijdelijk.

Inflatie-achterstand niet weg

Karin Veugelers, FNV Metaal bestuurder: ‘We hebben inmiddels een deel van onze eisen uit de voorstelbrieven geschrapt, maar eisen wel een stevig loonbod. Want de inflatie-achterstand is niet weg en de reparatie is nog allesbehalve gelukt. We vragen vooral ook een flinke verhoging voor mensen in de lagere salarisschalen. Wij gunnen de werknemers een inkomen waar ze ook na de kerstdagen nog de energierekening en hun inkopen bij de supermarkt van kunnen betalen.’

Allesbehalve vlot

Al bijna een half jaar geleden eindigde de cao van Signify in Nederland. In de tussentijd waren de onderhandelingen met de vier vakbonden FNV, CNV, VHP2 en de Unie al wel gestart, maar die verliepen alles behalve vlot. Signify stelde zich op het standpunt dat ze met de verhoging van de vorige cao (pas in januari 2023) al genoeg had gedaan om de hoge inflatie van 2022 en 2023 te repareren. De bonden denken daar heel anders over, want die verhoging was voor de vorige cao en dekte bij lange na niet de sterk gestegen kosten van levensonderhoud. Zeker niet voor de werknemers in lagere salarisschalen.

Na een zeer teleurstellend loonbod van Signify in oktober, spraken de bonden begin november met hun achterban. De leden vonden het bod een regelrechte belediging en daarop stelden de bonden Signify voor pas weer te gaan praten als Signify een behoorlijke stap in de richting van een hoger loonbod zou maken.

Wereldwijde reorganisatie

Inmiddels werd een paar dagen voor Sinterklaas ook een grote wereldwijde reorganisatie aangekondigd en deze wordt door Signify nu als argument gebruikt om voor de werknemers weinig te doen.

Karin Veugelers: ‘We waren enigszins hoopvol toen we onlangs een uitnodiging van Signify ontvingen en we hebben op 7 december voor het eerst in meer dan een maand weer met Signify gesproken. Helaas was er geen enkele ruimte voor een hoger loonbod en zagen we dat Signify ook niet bereid was om echte stappen te zetten. Verder onderhandelen heeft daarom geen zin meer.’

De bonden willen toch een allerlaatste poging doen om alsnog tot een akkoord te kunnen komen en daarom is vandaag het laatste bod van de gezamenlijke vier vakbonden aan werkgever gestuurd.

Ultimatum en acties

Karin Veugelers: ‘Horen we voor volgende week woensdagavond niets of wijzen ze ons bod af, dan gaan we in overleg met onze achterban over de vervolgstappen. Daarbij denken we aan het versturen van een ultimatum en het voeren van acties, in welke vorm dan ook.’

Signify is naar eigen zeggen wereldleider in connected LED-verlichtingssystemen, software en services. Het hoofdkantoor staat in Eindhoven. Bij Signify werken in Nederland circa 2.000 medewerkers.