Cao-onderhandelingsresultaat Motorvoertuigen en Tweewielerbedrijven

Loonsverhoging van 8,7 % op jaarbasis

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 30 oktober 2023

FNV Metaal en de overige betrokken vakbonden hebben met werkgeversorganisatie BOVAG een cao-onderhandelingsresultaat Motorvoertuigen en Tweewielerbedrijven met elkaar afgesloten. De werknemers krijgen er vanaf 1 januari 2024 6% meer loon bij en op 1 oktober nog eens 80 euro bruto extra per maand. Dat komt neer op gemiddeld 8,7% meer loon op jaarbasis.

Het woord is aan de leden

FNV Metaal cao-onderhandelaar Murat Sekercan: ‘Het waren taaie en pittige onderhandelingen. Maar uiteindelijk ligt er nu een loonsverhoging op tafel waarmee onze leden weer de nodige lucht krijgen. Niet voor niets kregen wij als vakbonden dagelijks tal van berichten van onze leden en ook van niet-leden die de eindjes niet of nauwelijks meer aan elkaar kunnen knopen. Wij gaan dit neutraal voorleggen aan onze leden want zij hebben uiteraard het laatste woord.’

Belangrijkste cao afspraken

Looptijd

Van 1 november 2023 tot en met 31 oktober  2024.

Loon

De lonen worden structureel verhoogd met 6%  per 1 januari 2024, alsmede € 80,- bruto per maand per 1 oktober (= 8,7% op een gemiddeld salaris).

Er wordt een forse stap vooruit gezet richting afschaffing van de jeugdlonen.

Het verkopend personeel krijgt de afgesproken loonsverhoging over hun basissalaris betaald. Naast loonsverhoging worden ook de algemeen erkende feestdagen in de cao van toepassing, inclusief 5 mei.

RVU

De mogelijkheid tot toetreding tot de Regeling vervroegd uittreden(RVU) zal, binnen de bestaande reglementaire kaders, worden gegarandeerd tot en met 31 december 2025.

Veilig en gezond werken

De sociale partners slaan de handen ineen om een campagne op te zetten ter bevordering van veilig en gezond werken. Het gebruik maken van de vele beschikbare arbo-instrumenten wordt aangemoedigd. In de campagne is er specifieke aandacht om het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen te stimuleren en wordt nadruk gelegd op cultuurverandering in bedrijven op dit thema.

In de sector werken ruim 83.400  werknemers. De huidige cao loopt 31 oktober a.s. af.