Vrijdag opnieuw 24-uurs staking bij VDL Nedcar

Melding massaontslag keihard aangekomen

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 7 juni 2023

FNV Metaal kondigt voor vrijdag 9 juni opnieuw een 24-uurs staking aan bij VDL Nedcar in Born. De staking gaat vrijdagochtend om 0.00 uur van start.

FNV Metaal bestuurder Peter Reniers: ‘De massaontslagmelding van VDL Nedcar op 1 juni is keihard aangekomen. Vooral ook omdat een goed en rechtvaardig sociaal plan nog altijd achterwege blijft. Werknemers bij Nedcar zijn trots op hun werk, op de fabriek en op hun klant BMW. En dat zien ze graag terug in een waardig sociaal plan dat aan al deze gevoelens recht doet. Helaas wil de VDL Nedcar directie dit nog altijd niet honoreren.'

Waardig sociaal plan

Peter Reniers: 'Deze achtste staking is daarom een krachtig signaal van solidariteit en vastbeslotenheid. Wij geloven in de kracht van collectieve actie en de stem van de werknemers. Onze strijd voor een waardig sociaal plan gaat door…omdat niemand achtergelaten mag worden!’

Stakingsregistratie/tijdstip:

9 juni

Markt te Holtum, tussen 09.00 – 10.30 uur.

Alweer 8e stakingsdag

Sinds 2014 bouwt Nedcar auto’s voor BMW, voornamelijk Mini’s. Het contract met BMW eindigt in maart 2024 en een nieuwe opdrachtgever is nog niet in zicht. Op 1 juni maakte het bedrijf bekend per 1 november 1.800 banen te gaan schrappen. Een goed en rechtvaardig sociaal plan blijft nog altijd uit. Sinds 8 mei is dit alweer de 8e stakingsdag.