Dinsdag 24-uurs staking bij VDL Nedcar

Hans Walthie
Door Hans Walthie 26 mei 2023

FNV Metaal kondigt voor dinsdag 30 mei een 24-uurs staking aan bij VDL Nedcar in Born.

FNV Metaal bestuurder Peter Reniers: ‘Gisteren is er op de ledenvergaderingen unaniem aangegeven dat wat VDL Nedcar, afgelopen maandag, qua sociaal plan aanbiedt nog altijd absoluut onvoldoende is. Dat betekent ook dat de opschorting van de stakingen is herroepen en dat wij VDL Nedcar ook officieel hebben laten weten de opschorting in te trekken en onze leden weer op te roepen voor acties en/of stakingen. Dit wordt door alle betrokken vakbonden gedaan. De staking gaat maandagnacht/ dinsdagochtend om 0.00 uur van start.’

Stakingsregistratie/tijdstip:

30 mei

Markt te Holtum, tussen 09.00 – 10.30 uur.

Peter Reniers: ‘Werknemers bij Nedcar zijn trots op hun werk, op de fabriek en op hun klant BMW. En dat zien ze graag terug in een waardig sociaal plan dat aan al deze gevoelens recht doet. Helaas wil de VDL Nedcar directie dit nog altijd niet honoreren en is men niet bereid een goed en rechtvaardig sociaal plan op te stellen. Dat is absoluut teleurstellend, vooral ook als je beseft dat er nog auto’s gebouwd moeten gaan worden tot maart volgend jaar. Daar heb je toch echt mensen voor nodig die hun vak verstaan en die dit met trots doen. Als FNV Metaal willen we  graag het gesprek aan gaan om tot een echt goed sociaal plan te komen. De onduidelijkheid moet nu snel uit de lucht. Niemand heeft er belang bij als dit maar eindeloos voort blijft duren…’

Sinds 2014 bouwt Nedcar auto’s voor BMW, voornamelijk Mini’s. Het contract met BMW eindigt in maart 2024 en een nieuwe opdrachtgever is nog niet in zicht, waardoor er een massaontslag dreigt voor de 3.800 werknemers. In de week van 8 mei werd er ook al 4 dagen gestaakt.