Wat is de stand van zaken bij VDL Nedcar?

Door Redactie 15 mei 2023

De afgelopen week was spannend en onzeker voor iedereen die bij VDL Nedcar werkt. Er is veel informatie en er gaan standpunten rond in de fabriek die niet kloppen of slechts deels waar zijn. We hopen duidelijkheid te scheppen door antwoord te geven op veelgestelde vragen op dit moment.

Veelgestelde vragen stand van zaken VDL Nedcar

Nee, er is nog geen sprake van een akkoord tussen Nedcar en de bonden. Er is door Nedcar een formule op tafel gelegd om de ontslagvergoeding vast te stellen.

De acties zijn nog niet gestopt, maar opgeschort. Dat wil zeggen dat als wij in verdere onderhandelingen er niet uitkomen, we nog steeds kunnen oproepen tot acties. Wij hebben tijdens de stakingen Nedcar opgeroepen om onze kant op te bewegen. Dat is informeel gebeurd en daarom zijn de acties voorlopig opgeschort. Bovendien wil opschorten zeggen dat we op ieder moment weer kunnen oproepen tot stakingen als dat nodig is. Ons ultimatum staat nog steeds!

Dit is een geluid dat wij de laatste dagen veel hebben gehoord. Als bestuurders hebben wij de inschatting gemaakt dat we beter in relatieve rust met Nedcar kunnen praten in plaats van de druk van de acties daarbij te hebben.

We hebben veel kostbare tijd verloren door de opstelling van Nedcar in het voorgaande onderhandelingsproces. We hebben veel tijd moeten steken in het aan tafel krijgen van de directie. Uiteindelijk heeft Nedcar een beweging gemaakt en nu pas kunnen we echt met het maken van afspraken beginnen. We willen graag goed werk afleveren en niet te snel zaken op papier zetten, want daar hebben jullie niets aan.

Op dit moment weten wij niet over hoeveel ontslagen we praten. Het is dus van groot belang dat Nedcar nu snel met duidelijkheid komt over de exacte plannen en de ECHTE feiten.

Eigenlijk over alles, omdat we heel veel tijd zijn verloren over de ontslagformule. Wij willen een betere formule voor de berekening van de ontslagvergoeding en die ligt er nu pas. Alle andere onderwerpen uit ons ultimatum moeten we nog bespreken. Denk daarbij aan de looptijd van het plan, de positie van ouderen, geen verplichting om bij ander VDL-bedrijven te gaan werken, etc.

Jullie als leden van de vakbonden hebben de laatste stem in dit hele verhaal. Als wij straks denken of vinden dat we de afspraken aan jullie kunnen voorleggen, dan zullen we dat doen in ledenvergaderingen met goede uitleg daarbij. Als onze leden het allemaal onvoldoende vinden, dan bepalen we samen wat we als vervolg gaan doen.

Druk op de bestuurders en kaderleden

Wij snappen heel goed dat de medewerkers van Nedcar graag snel duidelijkheid willen over de toekomst. Druk leggen op de vakbondsbestuurders en de kaderleden helpt echt niet om het proces goed en zorgvuldig te doen. Ook doen wij een oproep aan jullie allemaal om het vooral netjes en beheerst te houden. Je mag best ontevreden zijn over de gang van zaken, maar vakbondsbestuurders onfatsoenlijk benaderen gaat zeker niet helpen om goede afspraken te maken.

Foute communicatie

Wie het precies zijn weten we niet, maar er zijn mensen binnen Nedcar die het leuk vinden om foute informatie te verspreiden in de fabriek. Daar worden jullie weer onzeker en boos over en leggen dat dan weer bij ons en de kaderleden neer. Dat snappen wij heel goed, maar laat je niet gek maken door allerhande briefjes, lijstjes met bedragen die je zou krijgen, etc. Het is pas echt als wij het aan de leden hebben voorgelegd. Wij hebben de directie van Nedcar opgeroepen ervoor te zorgen dat deze verkeerde informatiestroom NU ECHT moet STOPPEN!

Wij willen nu zo snel mogelijk stappen zetten

Wij hebben Nedcar laten weten dat de acties even zijn opgeschort en dat wij nu zo snel mogelijk tot goede afspraken willen komen. Ook wij hebben te maken met de lastige periode waarin we nu zitten met diverse feestdagen en brugdagen. De verwachting is dat we 2-3 hele dagen nodig hebben om alles goed op de rails te krijgen en dan kunnen we naar de leden om de inhoud te bespreken. Blijf de berichten in de tussentijd dan ook goed volgen.

Afsluitend

Wij hopen jullie met deze informatie een beetje meer inzicht te hebben gegeven in het proces waarin wij nu zitten. Wij doen er alles aan om het maximaal haalbare er voor jullie uit te halen, maar willen geen gouden bergen beloven.