Vakbonden schorten acties VDL Nedcar op

Binnenkort aanvang formeel overleg

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 11 mei 2023

De stakingen van werknemers bij VDL Nedcar in het Limburgse Born zijn voor morgen, vrijdag 12 mei, en maandag 15 mei van de baan. Ron Peters, bestuurder FNV Metaal: ‘De vakbonden en de directie kunnen nu om tafel voor formeel overleg.’

Bij VDL Nedcar braken vorige week wilde stakingen uit. Vanaf maandag 8 mei tot en met vandaag, donderdag 11 mei, vonden officiële stakingen plaats. Ron Peters: ‘Gisteren was er na bemiddeling van oud-minister Aart Jan de Geus tot laat in de avond informeel overleg tussen de vakbonden en de directie van VDL Nedcar. Dat heeft er bij ons toe geleid dat wij een aardig goed gevoel hebben bij het vervolgen van een formele onderhandelingsronde. We hebben redelijk wat vertrouwen om eruit te komen.’

Peters geeft aan dat het formele overleg tussen de vakbonden de directie zo snel mogelijk zal plaatsvinden. Daarbij zijn ook de kaderleden van de onderhandelingsdelegatie aanwezig. ‘Omdat we weer formeel aan tafel gaan, dienen wij de stakingen formeel op te schorten’, voegt Peters toe. ‘Als wij tot een onderhandelingsresultaat komen, leggen wij dat eerst aan de leden van de vakbonden voor. Die bepalen uiteindelijk of we een deal hebben of niet.’ Daarom roepen de vakbonden de werknemers van VDL Nedcar op om vanaf morgen het werk weer op te pakken.

Bij VDL Nedcar is de laatste tijd enorm veel onrust ontstaan, nadat de directie aankondigde dat het contract voor de productie van Mini's begin volgend jaar afloopt. Een massaal ontslag van de 3.800 werknemers bij de autobouwer is daardoor bijna niet te voorkomen. De vakbonden willen dat VDL Nedcar 240 miljoen euro vrijmaakt voor het sociaal plan. Maar VDL Nedcar heeft maar 120 miljoen over voor haar loyale werknemers. Dat is het wettelijk minimum.