FNV kondigt staking aan bij Fokker ELMO

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 10 februari 2023

FNV Metaal kondigt een 24-uursstaking op 14 februari aan bij Fokker ELMO in Hoogerheide, nu Fokker het op 7 februari gestelde ultimatum heeft afgewezen. FNV Metaal eist dat werknemers van Fokker ELMO uit Hoogerheide eenzelfde verplaatsingsregeling krijgen als hun collega’s bij Fokker Landing Gear uit Helmond.

Vol in staking

FNV Metaal bestuurder Jan Meeder: ‘De actiebereidheid onder onze leden is groot, dus we gaan nu vol in staking. Er moet nu echt snel een gelijkluidende regeling voor alle getroffen Fokker werknemers komen, anders blijft het niet bij deze eerste stakingsdag.

Locatie/tijd:

Aviolandalaan 333, Hoogerheide

Stakers registreren zich op 14 februari, van 08.00 – 09.30 uur.

FNV voorzitter Tuur Elzinga is een van de sprekers.

GKN Fokker liet vorig jaar maart aan de vakbonden weten dat zij de vestigingen in Helmond en in Hoogerheide wilden sluiten, om uiteindelijk alle activiteiten onder te brengen bij Fokker in Papendrecht. Vervolgens werd er voor de ruim 1.000 getroffen werknemers een zogenaamde verplaatsingsregeling afgesproken. Deze regeling bestaat uit een vertrek- en een transferregeling. Onlangs bleek dat de Fokker directie met de ondernemingsraad, buiten de bonden om, extra afspraken had gemaakt voor de werknemers van Fokker Landing Gear uit Helmond.

Te gek voor woorden

Jan Meeder: ‘Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Dit pikken onze leden bij Fokker ELMO niet! Wij eisen dan ook een gelijkwaardige behandeling en een gelijkluidende regeling voor alle Fokker werknemers. Het gaat tenslotte om duizenden en soms tienduizenden euro’s meer per werknemer aan compensatie voor de verhuizing naar Papendrecht.’

GKN Aerospace heeft wereldwijd ongeveer 15.000 medewerkers. De locatie Fokker Papendrecht zal uiteindelijk werk gaan bieden aan ongeveer 1.800 werknemers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.