Dubbele moraal Swedish Match Assen, werknemers gaan actievoeren

Door Redactie 3 oktober 2022

Swedish Match Lighters B.V en FNV en CNV zijn het niet eens geworden over een nieuw sociaal plan, dat het oude sociaal plan uit 2006 moet vervangen. De werknemers hebben het eindbod verworpen van de werkgever. Vandaag, maandag 3 oktober, heeft de aanstekerfabrikant daarom een ultimatum ontvangen dat komende woensdag om 12.00 uur afloopt. Tot die tijd kan het bedrijf aan de voorstellen van FNV en CNV voldoen om acties te voorkomen.

Het Zweedse hoofdkantoor van Swedish Match besloot 9 juni geen aanstekers meer te verkopen aan Rusland. Daardoor verdwijnen 30 van de ruim 100 banen bij de vestiging in Assen van het beursgenoteerde bedrijf. Pieter Beuzenberg, bestuurder FNV Metaal: ‘Swedish Match is een winstgevende onderneming met een marktwaarde van omgerekend 12,3 miljard Euro. Zij neemt een ingrijpend besluit op basis van haar moreel kompas. Je verwacht dat zij datzelfde moreel kompas ook als leidraad gebruiken om op een fatsoenlijke wijze de heftige gevolgen van hun besluit voor het betrokken personeel in Nederland op te vangen. Maar niets is minder waar.’

Swedish Match heeft eenzijdig Sociaal Plan uit 2006 opgezegd

Op het moment dat de reorganisatie bekend is gemaakt, was het sociaal plan uit 2006 nog in werking. Swedish Match oordeelde dat dit plan te duur is en heeft daarom het lopende sociaal plan eenzijdig opgezegd. Vervolgens heeft Swedish Match na drie gesprekrondes met de vakbonden vorige week in hun eindbod een beĂ«indigingsvergoeding geboden, die maar liefst 50 tot 75 procent lager ligt. Anthony Williams, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Het bedrijf stopt leveringen aan Rusland met grote woorden over morele overwegingen, maar zegt vervolgens wel een goed sociaal plan op. Deze werkgever wil alleen deugen in het jaarverslag voor haar aandeelhouders. De mensen zijn woest.’

Overname door Philip Morris