Cao onderhandelingen Metalektro gestart

Door Redactie 9 september 2022

De kop is eraf! De eerste onderhandelingsronde over een nieuwe cao Metalektro is in goede sfeer verlopen. De vakbonden (namens jou en je collega’s) en de FME (namens de werkgevers) hebben hun cao-voorstellen gepresenteerd en toegelicht. Meestal blijft het hierbij tijdens de eerste onderhandelingsronde, maar deze keer lukte het om al tot enkele afspraken te komen.

Peter Reniers en Albert Kuipers zijn de cao-onderhandelaars voor de Metaktro

Welke afspraken hebben we al gemaakt?

• De strategische agenda die de basis is van de huidige goede verhoudingen tussen cao-partijen, wordt verder vormgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de gezamenlijke aanpak van vergroening van de industrie en het aandacht vragen voor personeelskrapte richting overheid. Daarnaast zetten we een onderzoek uit naar de positie van de sector.
  • We zijn tot een principeakkoord gekomen over de BUO (de huidige pensioenregeling). We verlengen deze pensioenregeling en we starten de onderhandelingen over een nieuwe pensioenregeling in het voorjaar van 2023.

Welke afspraken willen we nog maken?

FNV Metaal wil een aantrekkelijke en moderne cao. Met goede afspraken over eerlijke beloning, werkzekerheid, werktijden, scholing en gezond naar je pensioen. Hieronder staan onze belangrijkste voorstellen. Ter vergelijking staan de voorstellen van de werkgevers op dezelfde thema’s ernaast.

Bekijk alle voorstellen

Schrijf je in voor de cao nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het cao-traject Metalektro? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, ook als je nog geen lid bent.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Met jouw steun kunnen we weer een mooi cao-akkoord bereiken. En hoe meer leden, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Daarom: word lid of maak je collega lid en verdien een tientje!

​Naar cao-traject pagina