FNV plan Groen Staal nu eindelijk ook de basis voor maatwerkafspraken tussen Tata Steel en de overheid

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 15 juli 2022

“Vrijdag 15 juli 2022 kan als een volgende belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van Tata Steel bijgeschreven worden. Vandaag is namelijk een belangrijke intentieverklaring voor de versnelde vergroening van Tata Steel gelanceerd.

Het zogeheten “Expressions of Principles” – ondertekend door Tata Steel Nederland, Tata Steel Limited (de aandeelhouder), ministeries EZK en I&W en Provincie Noord-Holland – beschrijft op hoofdlijnen de versnelde route die het staalbedrijf zal nemen om haar uitstoot terug te dringen middels “Groen Staal”. Deze belangrijke versnelling in de plannen heeft ook positieve gevolgen voor de medewerkers die werken in de huidige fabrieken. Zij zullen bij sluiting van die fabrieken elders in het bedrijf aan het werk moeten”,  aldus FNV Tata Steel bestuurder Cihan Lacin in een eerste reactie.

“Dat kan ook prima, we hebben namelijk de eerste gesprekken voor een Sociaal Contract met het staalbedrijf achter de rug en daaruit blijkt dat in de nabije toekomst er eerder nieuwe werknemers bij moeten komen dan dat er afscheid genomen wordt van werknemers. Het plan “Groen Staal” zorgt er ook voor dat een grote groep mensen die wellicht eerder niet aan Tata Steel hadden gedacht als nieuwe werkgever nu ook het staalbedrijf als een optie zien”, stelt Lacin. “Het Sociaal Contract is een set afspraken tussen vakbonden en Tata Steel om het perspectief voor medewerkers in deze enorme transitie veilig te stellen. Dat is ons als FNV Tata Steel op het lijf geschreven.”

-Tata Steel Nederland wil in 2030 vijf Megaton minder CO2 uitstoten en belooft in 2045 klimaatneutraal te zijn. Daarnaast zijn extra ambities voor verbetering van de leefomgeving opgenomen in de Expression of Principles-

FNV plan “Groen Staal” al in mei 2021 gelanceerd

Het FNV plan “Groen Staal” werd al in mei 2021 gelanceerd als een tegenhanger voor de toenmalige plannen van het staalbedrijf zelf. Deze plannen waren destijds nog gefocust op behoud van de huidige manier van staal maken, alsmede het afvangen van CO2 en het opslaan in lege gasvelden.

Cihan Lacin: “Het standpunt van FNV Tata Steel en haar leden was en is dat het bedrijf op deze manier geen duurzame toekomst heeft. Met het breed gedragen plan “Groen Staal” heeft FNV Tata Steel volledig ingezet op een plan dat duurzaam en goed zal zijn voor het bedrijf, voor de omgeving, voor de (regionale) economie én voor het klimaat en milieu. Na vele acties van leden van FNV op de werkvloer, een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek door het onafhankelijke consultancybureau Roland Berger én de politieke steun voor het plan “Groen Staal”, gaf Tata Steel in september 2021 uiteindelijk aan ook te kiezen voor de versnelde verduurzamings- en vergroeningsplannen van FNV Tata Steel. Een historisch omslagpunt en een geweldige kans voor Tata Steel om als aanjager van de waterstofeconomie een belangrijke rol te gaan spelen.”

Na deze keuze voor “Groen Staal” leek echter de verwachte versnelling plaats te maken voor stroeve en stroperige gesprekken tussen de overheid en Tata Steel. “We hebben als FNV bij alle partijen continu gehamerd op het maken van tempo, concrete afspraken en transparantie richting de buitenwereld”, geeft Lacin aan. “Daarom is het ondertekenen van deze Expressions of Principles ook een echte mijlpaal. In dit document valt te lezen wat het staalbedrijf gaat doen in de komende jaren om de nieuwe fabrieken versneld te bouwen en de huidige fabrieken te sluiten. Ook valt er te lezen welke zaken er nodig zijn voor het realiseren van die ambities en dat er steun en commitment van o.a. de overheid moet zijn. Met het gezamenlijk ondertekenen van dit document gaan het staalbedrijf, haar aandeelhouder én de overheid een formeel commitment aan. Wat ons als FNV Tata Steel betreft hét startschot waar iedereen al een tijdje op zat te wachten.”

Met spoed maatwerkafspraken tussen Tata Steel en de overheid uitwerken

“Als FNV Tata Steel vinden wij dat nu met spoed de maatwerkafspraken tussen Tata Steel en de overheid met alle details uitgewerkt moeten worden én dat het staalbedrijf nu ook alles in gang gaat zetten wat betreft vergunningen, contracten met bouwers én met de daarbij horende effecten per fase. Er moet met commitment, transparantie en vooral daadkracht worden doorgepakt, zodat alle betrokken partijen achter de plannen gaan staan en de versnelling echt doorgezet kan worden. En die waterstoffabrieken er ook daadwerkelijk gaan komen in IJmuiden!”, stelt Lacin.