Deelnemen aan RVU hopelijk per 1 januari 2023 mogelijk

Regeling Vervroegd Uittreden Metaal & Techniek

Door Redactie 23 juni 2022

De RVU, ook wel de zware beroepenregeling genoemd, wordt zo snel mogelijk ingevoerd. Achter de schermen zijn we druk bezig met het regelen van de financiering en uitvoering van de regeling. We doen er alles aan om de eerste deelnemers vanaf 1 januari 2023 gebruik te kunnen laten maken van de RVU.

RVU-regeling Metaal en Techniek vanaf 1 januari 2023 hopelijk actief

Wat houdt de RVU in?

Met de RVU kunnen werknemers met een zwaar beroep maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd stoppen met werken. Als je gebruik maakt van de regeling, ontvang je een uitkering van € 22.488 op jaarbasis in 2022. Dit bedrag wordt jaarlijks verhoogd door de overheid. Deeltijders ontvangen dit bedrag naar rato. Als een deelnemer aan de RVU-regeling overlijdt, wordt het resterende bedrag uitgekeerd aan de nabestaande.

Voor wie geldt de RVU?

Deze regeling gaat gelden voor:

• Werknemers met een bruto maandloon tot € 3.750 (dit bedrag wordt steeds verhoogd met de cao-loonsverhogingen).
  • Werknemers met onregelmatige werktijden. Dus als je een hoger maandinkomen hebt dan € 3.750, maar je werkt wel regelmatig in ploegen of consignatie, dan voldoe je ook aan de voorwaarden.

Rekentool ‘Korter werken’

Ben je 58 jaar of ouder en werk je in de Metaal & Techniek? Bereken dan hoeveel het kost als je minder wilt gaan werken.

Naar de rekentool