Werknemers metaal en techniek regio’s Oldenzaal & Utrecht pakken stakingsstokje 21 maart over

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 maart 2022

In Oldenzaal en omstreken wordt door medewerkers metaal en techniek vanaf maandag 21 maart ook 48 uur het werk neergelegd. In de regio Utrecht houden ze het nu nog bij 24 uur staken. De regio’s pakken het stokje over van regiostakingen in Arnhem, Nijmegen, Doetinchem, Weert, Heereveen, Leeuwarden en Eindhoven waar deze week 48 uur wordt gestaakt.

Gezina van der Ven, bestuurder FNV Metaal: ‘De werkgevers weigeren nog steeds goede cao afspraken te maken, terwijl er topjaren zijn gedraaid met mega winsten. Ook nu worden er gewoon weer uitstekende bedrijfsresultaten behaald. Het is niet uit te leggen dat er in een tijd waar er een schreeuwend tekort is aan goede vakmensen, de basisrechten van werkenden onder vuur liggen. Daarom vechten onze leden voor hun rechten en staan ze pal voor een goede cao. Ook in Overijssel! Na onze succesvolle staakvierdaagse in Overijssel en Gelderland in februari gaan we daarom nu de stakingsdruk verder opvoeren door 48 uur te gaan staken.’

Utrecht

In Utrecht komen maandag 21 maart stakers bijeen van bedrijven als Engie, Croonwolter  en Dros, ULC, Vialis en Ascom. Murat Şekercan, bestuurder FNV Metaal: ‘Onze vakbondsleden staken door en moeten nu al voor de vijfde keer in staking in Utrecht. Door de aanhoudende economische onzekerheid, het kabinet gaat uit van een lange dreun, is het des te belangrijk dat er snel een fatsoenlijke cao komt voor de sector. Zo’n 320.000 werknemers in de sector wachten. De sector is gebaat bij rust op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Voor alle uitdagingen die voor ons liggen, zijn veel extra technische arbeidskrachten keihard nodig. Zonder een goede cao wordt dat een hele moeilijke opgave. De sector staat namelijk stil door het al veel te lang uitblijven van die nieuwe cao. We blijven strijden voor een fatsoenlijke cao. Uiteindelijk zullen de werkgevers naar hun mensen moeten luisteren. Er is bij onze leden nog lang geen sprake van metaalmoeheid!’

Huidige cao verliep 1 oktober 2021

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober 2021 af.