Ruim 6% loon erbij ruim voor 81.000 werknemers cao motorvoertuigen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 17 maart 2022

FNV Metaal heeft met brancheorganisatie BOVAG een onderhandelaarsakkoord gesloten voor een nieuwe cao voor werknemers in de motorvoertuigenbranche. Murat Sekercan, bestuurder FNV Metaal: ‘Het woord is nu aan onze leden. Zij kunnen stemmen tot eind april.' Alle ruim 81.000 werknemers krijgen 2,3% loon erbij vanaf 1 juni 2022. En vanaf 1 januari 2023 ontvangt iedereen €100 bruto per maand erbij, gemiddeld is dat zo’n 4% per 12 maanden.

De looptijd van de nieuwe cao is van 1 april 2022 tot en met 31 oktober 2023 (19 maanden). In het onderhandelaarsakkoord zijn verder afspraken gemaakt over gezond ouder worden, terwijl je werkt. Zo is het generatiepact nu definitief opgenomen in de cao. Ouderen werken minder uren zonder dat hun pensioenopbouw wordt aangetast en jongere werknemers krijgen eerder een vast contract. De regeling wordt nu verder uitgewerkt. Ook de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken (RVU-regeling) wordt in de nieuwe cao verlengd tot en met 31 december 2025.

Afbouwen jeugdlonen

Een andere belangrijke afspraak voor de werknemers in de sector is het afbouwen van de jeugdlonen. Als de vakbondsleden vóór stemmen, krijgen jongeren in de sector vanaf 1 juni vanaf hun 19e jaar na afronding van het BBL-traject en nadat ze van school zijn, het zogenaamde vakvolwassen loon in plaats van op hun 21e. Sekercan: ‘Dit is een belangrijke eerste stap, hiermee zijn de jeugdlonen zo goed als afgeschaft.’

Verruimen dagvenster alleen met akkoord vakbonden

In het akkoord is ook opgenomen dat werkgevers het zogenaamde dagvenster, de uren overdag waarbinnen wordt gewerkt, mogen verruimen. Sekercan: ‘Maar dat kan alleen als de werkgever daarover overeenstemming bereikt met de vakbonden over de beloning en de toeslagen die daarbij horen.’ Het gaat met name om het dagvenster voor de medewerkers in bedrijfswagens en truckersbranche.

Overwerk

In de mogelijke nieuwe cao zijn ook afspraken gemaakt over overwerk. Een werknemer van 55 jaar en ouder kan wel worden verplicht langer te werken, maar met een maximum van 5 uur per 4 weken. De werkgever moet hierbij rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer. Als de werknemer voor 1 januari 2023 al 55 jaar of ouder was, dan is deze verruiming niet toegestaan.