FNV Metaal en CNV Vakmensen eisen toepassing bestaand sociaal plan voor ruim 1.000 Fokker werknemers in Helmond en Hoogerheide

GKN Fokker sluit locaties Landing Gear Helmond en Elmo Hoogerheide

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 maart 2022

GKN Fokker heeft aan de vakbonden laten weten dat zij de twee vestigingen Landing Gear te Helmond en Elmo te Hoogerheide willen sluiten. De activiteiten zullen volgens hen worden ondergebracht bij Fokker te Papendrecht. Tegelijkertijd weigert Fokker het bestaande sociaal plan op de ruim 1.000 betrokken werknemers toe te passen omdat ze dat te duur vinden.

FNV Metaal en CNV Vakmensen houden op 23 maart spoedledenbijeenkomsten op de twee getroffen locaties.

FNV Metaal bestuurder Jan Meeder: “Dit nieuws komt hard aan bij de getroffen Fokker medewerkers in Helmond en Hoogerheijde. De Fokker directie biedt ze wel de ruimte om naar Papendrecht te verkassen, maar dat is voor het overgrote deel van de werknemers niet te doen. Er worden al lange dagen gemaakt en met deze extra reistijden erbij is dat voor menigeen onbegonnen werk. Daarom eisen wij toepassing van het bestaande sociaal plan met mogelijk aantal meer specifieke afspraken voor deze reorganisatie. Fokker vindt dat het sociaal plan alleen geldt voor werknemers die gedwongen ontslagen worden en niet voor de werknemers die hun werk zien verdwijnen naar Papendrecht. Dat is natuurlijk van de zotte. Wij adviseren onze leden daarom nu al een ‘eventueel aanbod’ wat Fokker hen doet, niet te ondertekenen. Wij gaan nu eerst op korte termijn met onze leden in gesprek. Voor veel van onze leden komt deze mededeling rauw op hun dak vallen. Ik sluit acties niet uit!”

CNV Vakmensen, bestuurder Arthur Bot: “Het is jammer dat Fokker zich nu ineens bedient van een paar juridische slimmigheidjes en het bestaande sociaal plan niet wil toepassen om zo hun eigen werknemers goedkoper te reorganiseren. Het zal voor betrokken werknemers niet worden ervaren als een warme douche”.

Opvang gevolgen voor werknemers: bonden zijn het niet eens met GKN Fokker!

GKN Fokker zal met vakbonden overleg moeten opstarten over de wijze waarop de gevolgen voor het personeel worden opgevangen (CAO). De vakbonden vinden dat het huidige sociaal plan geldt. Er is immers sprake van sluiting en verplaatsing van werkzaamheden waardoor werknemers volgens de bestaande afspraken in het sociaal plan boventallig worden. Zie hiervoor ook de uitleg van het begrip ‘passende arbeid’ in het sociaal plan. GKN Fokker vindt dat het sociaal plan alleen geldt voor werknemers die gedwongen ontslagen worden en niet voor de werknemers die hun werk zien verdwijnen naar Papendrecht.

Vakbonden willen best afspraken maken over compensatie voor extra reiskosten, en - reisuren, verhuisregeling dat soort afspraken. Een dergelijke verplaatsingsregeling zou aanvullend op het bestaande sociaal plan kunnen dienen voor werknemers die korter dan een uur enkele reis bij Papendrecht vandaan wonen óf, op vrijwillige basis, voor werknemers met een langere reistijd die er toch voor kiezen om in Papendrecht te gaan werken.