13 januari staakt Metaal & Techniek ook bij De Kuip in Rotterdam

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 januari 2022

Opnieuw wordt een regionale 24 uurs staking georganiseerd door de FNV voor de regio Zuid-Holland bij De Kuip in Rotterdam. Jan Meeder, bestuurder FNV Metaal: ‘Nog steeds is er geen zicht op een spoedig akkoord. Werkgevers zetten de hakken in het zand en komen niet met een verbeterd voorstel. Een loonsverhoging van 1,4% stellen zij voor: belachelijk in relatie tot de prijsstijgingen.’

Na een ‘kerstvakantie pauze’ gaat donderdag een nieuwe serie stakingen in tal van regio’s in het gehele land van start. De stakers zijn werkzaam in tal van Metaal & Techniek bedrijven in Zuid-Holland, zoals Equans, Croon Wolter en Dros, Santon, Spie,  Delta Reefer Care, Krohne Altometer, Bakker Sliedrecht, RH Marine, Machine fabriek Krimpen.

Jeugdlonen moeten worden afgeschaft

Een van de eisen van FNV Metaal is dat de jeugdlonen worden afgeschaft. Meeder: ‘In het afgewezen eindbod zitten ook nauwelijks verbeteringen voor jongere werknemers. Wat de FNV betreft horen zij een vak-volwassen salaris te verdienen. Afschaffen van die ontzettend magere jeugdlonen is dan ook ons voorstel! Dat kan de broodnodige instroom van jonge werknemers in de sector verbeteren. Wij gaan dan ook door met actie voeren totdat onze cao eisen zijn ingewilligd.’

Eindbod oktober 2021 afgewezen

FNV Metaal wees op 14 oktober 2021, tijdens de laatste cao onderhandelingsronde Metaal & Techniek, het cao eindbod van de werkgevers Metaal & Techniek af. Het daarop volgende ultimatum aan de werkgevers werd op 28 oktober door de werkgevers verworpen, waarna FNV Metaal acties en stakingen aankondigde, die medio november van start gingen. Na een ‘kerstvakantie pauze’ worden de stakingen vanaf 13 januari 2022 weer hervat.