Metaal & Techniek werknemers staken morgen opnieuw in regio Groningen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 december 2021

FNV Metaal (evenals CNV Vakmensen) organiseert op dinsdag 7 december a.s. opnieuw een regionale 24 uurs staking in Groningen. De aftrap van een serie 24 uurs stakingen in het gehele land was op 15 november in Groningen. Omdat de werkgevers in de Metaal & Techniek de cao nog steeds willen verslechteren, gaan de estafette stakingen komende week de tweede ronde in.

Op drie plaatsen in de regio Groningen zullen stakers zich digitaal registeren bij staakstraten in Kolham (Plesmanlaan), Zuidbroek (omtaweg) en Stad (Suikerlaan). Technici, installateurs en monteurs van onder andere Eekels Technology, Ziegler Brandweertechniek, Spie en Equans zullen het werk neerleggen uit protest tegen het uitblijven van een cao. Bij al deze techniekbedrijven staan vacatures open waardoor de werkdruk voor het personeel steeds verder oploopt.

40.000 openstaande vacatures

Masja Zwart, bestuurder FNV Metaal: ‘We vragen de stakers om de vacatures die bij hen openstaan mee te nemen en op te pakken. Die vacatures zijn het gezicht van de 40.000 mensen die gezocht worden in de Metaal & Techniek. Het zijn collega’s, ook in Groningen, die niet gaan komen als de arbeidsvoorwaarden niet drastisch verbeteren.’

Belabberd loonbod van 1,4%

Jacqui van Stigt bestuurder FNV Metaal en de cao-onderhandelaar: ‘We blijven doorstaken voor een goede en eigentijdse cao. Met een belabberd loonbod van gemiddeld slechts 1,4% procent en tal van verslechteringen op veel terreinen blijven de werkgevers nog altijd een nieuwe cao in de Metaal & Techniek blokkeren. Onze leden wijzen massaal deze door de werkgevers voorgeschotelde afbraak-cao al, omdat die stijf staat van de verslechteringen. En dat terwijl de sector het economisch tij weer goed mee heeft en de sector schreeuwt om goede vakmensen. Dit pikken onze leden niet, die willen gewoon een goede cao.’

Eindbod werkgevers al op 14 oktober afgewezen

FNV Metaal wees op 14 oktober jongstleden, tijdens de laatste cao onderhandelingsronde Metaal & Techniek, het cao eindbod van de werkgevers Metaal & Techniek af. Het daarop volgende ultimatum aan de werkgevers werd op 28 oktober door de werkgevers verworpen, waarna FNV Metaal acties en stakingen aankondigde.
De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.