Werknemers Metaal & Techniek regio Utrecht staken vrijdag weer 24 uur

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 15 december 2021

Vrijdag 17 december wordt de tweede regionale 24 uurs staking in Utrecht gehouden aan de Savannahweg. Eerder vonden vanaf medio november al een aantal 24 uurs stakingen in tal van regio’s in het gehele land plaats, ook op 22 november in de regio Utrecht. Er wordt een staakstraat ingericht waar de deelnemers zich digitaal, vanuit de auto, kunnen laten registreren.

FNV regiobestuurder Murat Şekercan: ‘Door het hele land wordt sinds begin november in estafette gestaakt voor een betere cao Metaal & Techniek. Tot nu toe geven de werkgevers niet thuis. En dat is echt schandalig. Werknemers voelen zich totaal niet gehoord. Ze werken keihard, maar krijgen nul op rekest als ze om een eerlijke en moderne cao vragen. Tot nu toe bieden de werkgevers een schamele loonsverhoging van 1,4 procent over 1 jaar. Terwijl de gemiddelde inflatie nu al flink oploopt tot ver boven de 3 procent. Over de gehele linie verdienen bedrijven in deze sector nog steeds goed dankzij de grote inzet van hun werknemers. Die moeten daar dan ook naar worden beloond.’

Cao moderniseren, jeugdlonen weg

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV Metaal wil ook meer zekerheid voor flexwerkers en wel door ze na 9 maanden werken een vast contract te geven. En voor jongeren wil de vakbond dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. Şekercan: ‘Een moderne cao is nodig in deze sector. Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgen. Dat is niet meer van deze tijd!’

De werknemers werken onder meer bij: Ascom, Croon Wolter & Dros, Vialis, Rademaker, Engie, Structon, leggen vrijdag 17 december het werk neer.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.