Nieuwe serie stakingen sector Metaal & Techniek van start

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 24 november 2021

FNV Metaal (evenals CNV Vakmensen en De Unie) kondigt de komende weken opnieuw een aantal regionale 24 uurs stakingen aan, verspreid over het gehele land. Eerder vonden vanaf 15 november al een aantal 24 uurs stakingen in tal van regio’s in het gehele land plaats.

FNV Metaal cao onderhandelaar Jacqie van Stigt: ‘We blijven doorstaken voor een goede en eigentijdse cao. Met een belabberd loonbod van gemiddeld slechts 1,4% procent en tal van verslechteringen op veel terreinen blijven de werkgevers nog altijd een nieuwe cao in de Metaal & Techniek blokkeren. Onze leden wijzen massaal deze door de werkgevers voorgeschotelde afbraak-cao, die stijf staat van de verslechteringen, af. En dat terwijl de sector het economisch tij weer goed mee heeft en de sector ook schreeuwt om goede vakmensen erbij. Dit pikken onze leden niet, die willen gewoon een goede cao.’

Belangrijkste cao eisen FNV Metaal:

• Een loonsverhoging (5%) en eerlijke beloning voor jongeren, vrouwen en uitzendkrachten. Een minimaal bruto uurloon van € 14,-.

• Geen verplichte consignatie vanaf 55 jaar en 2 vakantiedagen erbij.

• Vaste contracten voor flexkrachten die langer dan 9 maanden werken op een functie.

• Zware beroepenregeling: ouderen kunnen 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken.

• Afschaffen van jeugdlonen.

Eindbod afgewezen

FNV Metaal wees op 14 oktober jongstleden, tijdens de laatste cao onderhandelingsronde Metaal & Techniek, het cao eindbod van de werkgevers Metaal & Techniek af. Het daarop volgende ultimatum aan de werkgevers werd op 28 oktober door de werkgevers verworpen, waarna FNV Metaal acties en stakingen aankondigde.

320.000 werknemers

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.