Nieuwe regionale stakingsdag Metaal & Techniek bij De Kuip

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 17 november 2021

FNV Metaal organiseert op 19 november a.s. een regionale 24-uurs staking in Zuid-Holland. Jan Meeder bestuurder FNV Metaal: ‘Ons doel is een goede cao. De gemiddelde inflatie loopt flink op en stijgt volgend jaar tot ver boven de 2%. Maar werkgevers bieden slechts 1,4% op jaarbasis. Te gek voor woorden!'

De stakers werken onder meer bij  Equans, Croon Wolter en Dros, Spie, Facta, Snijders Electrotechniek, Delta Reefer Care, Thermo King, Bakker Sliedrecht en RH Marine. Deze vakmensen verrichtten vaak zwaar werk. De meeste werknemers werken ook in ploegendienst en draaien regelmatig een oproepdienst. Meeder: 'Een goede cao is voor het imago van de sector belangrijk en kan jongeren enthousiasmeren om toch voor een vak in de techniek te kiezen. Vanwege het zware werk moet het recht om eerder te kunnen stoppen met werken vanaf 60 jaar mogelijk zijn en moeten werknemers 3 jaar voor hun AOW-leeftijd met pensioen kunnen gaan.'

Vraag naar personeel blijft hoog

De FNV verwacht dat de vraag naar vakmensen in de Metaal & Techniek onverminderd hoog blijft de komende jaren. Meeder: 'Het valt onze leden dan ook zwaar tegen dat de werkgevers ons nog steeds niet tegemoetkomen met een redelijke loonsverhoging. Ook willen we dat de  jeugdlonen worden afgeschaft. Vast contract moet daarnaast de norm zijn, dus we willen dat werknemers met flexibele contracten sneller een vast contract aangeboden krijgen.'

Sector draait goed

Meeder: 'Met veruit de meeste bedrijven in de Metaal & Techniek gaat het helemaal niet slecht. Corona is dan ook geen reden voor de werkgevers om star de hakken in het zand te blijven zetten. Ze zullen nu echt over de brug moeten komen!’

Belangrijkste cao-eisen

• Een loonsverhoging (5%) en eerlijke beloning voor jongeren, vrouwen en uitzendkrachten. Een minimaal bruto uurloon van € 14,-.

• Geen verplichte consignatie vanaf 55 jaar en 2 vakantiedagen erbij.

• Vaste contracten voor flexkrachten die langer dan 9 maanden werken op een functie.

• Zware beroepenregeling: ouderen kunnen 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken.

• Afschaffen van jeugdlonen.

320.000 werknemers

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.