Donderdag 2 december volgende 24-uursstaking Metaal & Techniek in Sittard

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 30 november 2021

Donderdagochtend 2 december strijkt de staakstraat van Metaal & Techniek neer naast het Fortuna Sittard Stadion. De stakers zijn werkzaam in tal van Metaal & Techniek bedrijven in (Zuid)Limburg, zoals Service Centre Maastricht, Hoppenbrouwers, Sif, Thielco, Spie, Engie, Croon Wolter Dros, Strukton Worksphere en Kerstens.

Bestuurder FNV Metaal Peter Reniers: ‘Hier gaan de werkgevers niet mee wegkomen. Ook niet in (Zuid)Limburg. Van de kade roepen dat de sector vooral aantrekkelijk moet zijn én blijven, maar investeren in hun eigen medewerkers? Ho maar! Onbegrijpelijk! Werkgevers vrezen een ernstig tekort aan vakmensen in de Metaal & Techniek en wat doen ze? Ze laten het aankomen op een cao-conflict. Blijkbaar hebben de bedrijven wel geld om ‘blijf en werf bonussen’ uit te delen, maar niet om de koopkracht van hun werknemers op peil te houden.’

Vast contract de norm

De door werkgevers geboden loonsverhoging valt in het niet bij de inflatie. Feitelijk betekent het dat alle 320.000 werknemers in de metaal & Techniek erop achteruitgaan. Reniers: ‘De gemiddelde inflatie loopt flink op dit jaar en volgend jaar tot ver boven de 2%. Werkgevers bieden slechts 1,4% op jaarbasis. Te gek voor woorden! Het valt onze leden zwaar tegen dat de werkgevers nog steeds niet komen met een redelijke loonsverhoging. Ook het afschaffen van lage jeugdlonen voor een hoger volwassen loon bepleiten wij. We willen dat er eerder een vast contract aan flexwerkers wordt aangeboden. Vast contract moet de norm zijn.'

Recht om korter te werken vanaf 60 jaar