Lunchactie bij Bosch Scharnieren voor goede cao

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 12 oktober 2021

Bij Bosch Scharnieren in Doetinchem houden medewerkers donderdag tijdens de lunch een actiebijeenkomst. Met de actie willen ze hun eisen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek kracht bijzetten. Ook wordt de directeur gevraagd in de Metaalunie, de werkgeversorganisatie waar hij voorzitter van is, op te komen voor de belangen van de werknemers.

Ingrid Langenberg, bestuurder FNV Metaal: ‘De werkgevers bieden tot nu toe zo goed als niets. We hebben daarom de onderhandelingen opgeschort. Wij vragen echt geen gouden bergen, wij willen gewoon een fatsoenlijke cao.’

Geen loonbod

De vastgelopen onderhandelingen over de nieuwe cao gingen onder meer over loon, werktijden, eerder stoppen met werken en flexkrachten. Zo eist FNV 5% meer loon met 14 euro per uur als minimum, maar komen de werkgevers tot nu toe met geen enkel loonbod. ‘In de praktijk betekent geen loonsverhoging, dat je er in koopkracht op achteruit gaat. Terwijl de sector goed draait, willen werkgevers die waardering blijkbaar niet geven’, aldus Langenberg.

Verslechteringen

FNV wil verder dat oudere werknemers 3 jaar voor hun pensioen kunnen stoppen met werken. De werkgevers willen daar alleen onder voorwaarden mee akkoord gaan. Langenberg: ‘Ook hier stellen ze allerlei verslechteringen voor. Ze willen de leeftijdsgrens voor de regelingen voor oudere werknemers allemaal omhoog schroeven.’ Ook eist FNV dat alle flexkrachten een vast contract krijgen als ze op een vaste functie zitten. De werkgevers gaan niet verder dan dat ze daar hun best voor willen doen.

320.000 werknemers

Onder de cao Metaal & Techniek vallen zo’n 320.000 werknemers. Het is daarmee een van de grootste sectoren van het land. Bij de cao zijn meer dan 10.000 bedrijven aangesloten, onderverdeeld in carrosserie-, isolatie- en metaalbewerkingsbedrijven, goud- en zilvernijverheid en technisch installatiebedrijven.