Na maanden staken krijgen 160.000 werknemers metalektro er 5,3% bij

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 14 juli 2021

Na maandenlang actie voeren in de metalektro is er zojuist een principeakkoord bereikt tussen de vakbonden en werkgeversorganisatie FME. De 160.000 werknemers verspreid over ruim 1.000 bedrijven krijgen een nieuwe cao, mits de FNV-leden voor het principeakkoord stemmen. Albert Kuiper, bestuurder FNV Metaal: ‘De lonen stijgen met 5,3%.’

In de metaalsector is nauwelijks sprake geweest van het aanvragen van NOW-steun. De meeste bedrijven hebben de gehele coronacrisis doorgedraaid met goede bedrijfsresultaten. Kuiper: ‘Ik ben blij dat werknemers daarvoor nu ook beloond worden. Er ligt nu een prima principeakkoord met daarin een loonstijging van 5,3% over 2 jaar: 2,3% per 1 juli 2021 en plus 3% per 1 februari 2022.’

Compensatie gemiste loonsverhoging

Daarnaast krijgen werknemers die al op 1 december 2020 in dienst waren een eenmalige compensatie voor de gemiste loonsverhoging over de periode 1 december 2020 – 1 juli 2021 (2,3% over die 7 maanden). FNV wil ook dat een vast contract de norm wordt. Kuiper: ‘En daarom krijgen minimaal 2400 uitzendkrachten gedurende de looptijd van de cao een vast contract aangeboden.’ De vakbondsleden van FNV en CNV hebben het laatste woord. Zij kunnen voor of tegen stemmen tot tweede week van september.

Zwaar werkregeling

Naast een loonsverhoging en perspectief op een vaste baan voor 2400 uitzendkrachten zijn ook afspraken gemaakt over uitwerking van het pensioenakkoord. Arthur Bot, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Er komt in de metalektro een regeling voor zware beroepen. Werknemers kunnen ervoor kiezen om eerder te stoppen met werken, tot drie jaar voor hun AOW-leeftijd. De regeling gaat op 1 januari 2022 in en geldt tot 1 januari 2026. Werknemers die hiervan gebruik willen maken, moeten dit een half jaar van tevoren aangeven.’

Jeugdlonen afgeschaft

Ook deze sector kampt met vergrijzing en met een kleine aanwas van vers bloed. Kuiper: ‘Jongeren kiezen niet voor een baan in de techniek. Deze sector, de ruggengraat van onze economie, moet aantrekkelijk blijven voor jongeren. Blij zijn we dan ook met de afschaffing van de jeugdlonen op 1 januari 2022. Jongere werknemers krijgen straks meteen een volwassen loon en gaan er daarmee flink op vooruit. Verder komt in de cao te staan dat vrouwen en mannen in dezelfde functie, met dezelfde opleiding, ook gelijk moeten worden beloond.’

Werkdruk terugbrengen

Bot: ‘Ook hier is werkdruk een belangrijk issue. Een gezamenlijke werkgroep gaat daarom onderzoek doen naar het ontstaan en voorkomen van verlofstuwmeren en de mogelijkheden van een weekrooster van 4 x 9 uur. Ook komt er meer aandacht voor de vraag hoe belastende roosters voorkomen kunnen worden. De verplichting tot overwerk wordt ook beperkt. Mensen mogen dan maximaal 10 uur per 4 weken overwerken. Zo kan iedereen ook gezonder oud worden in zijn baan.’

Patstelling doorbroken

De vakbonden zijn tevreden dat de maandenlange patstelling eindelijk is doorbroken. Bot: ‘We zijn blij dat er een einde kan komen aan een conflict dat wat ons betreft onnodig was en veel te lang heeft geduurd.’ De cao in de metalektro, een van de grootste van het land, verliep op 1 december 2020. De onderhandelingen liepen toen stuk op een ondermaats eindbod van de werkgevers. Al sinds eind januari voeren duizenden werknemers voortdurend actie met talrijke ‘staakstraten’ door het hele land. Eerder deze maand was er nog een grote landelijke staking waar zo’n 4.500 werknemers aan meededen.

160.000 medewerkers

De cao metalektro geldt voor ruim 1.000 grote en kleine bedrijven, met in totaal 160.000 werknemers. Bekende namen zijn Scania, Fokker, IHC, Damen, VDL Nedcar, ASML, Stork, Thyssen-Krupp, DAF en Siemens.