FNV werkt aan groen toekomstplan Tata Steel

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 20 april 2021

Om de toekomst van Tata Steel in IJmuiden te waarborgen komt het bestuur van FNV Tata Steel op korte termijn met een plan voor vergroening en verduurzaming van het staalbedrijf. Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘De IJmond en de staalindustrie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We vinden reductie van CO2-uitstoot daarbij belangrijk, beperken van de overlast voor omwonenden, en behoud van banen.’

Na alle negatieve berichtgeving over de IJmondse staalindustrie ligt het bedrijf onder een vergrootglas. Onlangs verscheen het RIVM-rapport Tussentijdse resultaten Gezondheidsonderzoek in de IJmond. In dat rapport wordt de algemene volksgezondheid in de regio in verband gebracht met de uitstoot van Tata Steel.

Snel actie

Berghuis: ‘De onrust rond het bedrijf maakt duidelijk dat er op korte termijn iets moet gebeuren om de toekomst van de staalindustrie in de IJmond te waarborgen We zijn ook in gesprek met de landelijke milieubeweging.’

Vernieuwen noodzakelijk

Het bestuur van FNV Tata Steel werkt aan een plan voor vernieuwing en verduurzaming die nodig is voor de toekomst van het bedrijf op de bestaande locatie. Berghuis: ‘Duidelijk is dat de huidige eigenaar – die het bedrijf in de verkoop heeft gezet – de daarvoor benodigde investeringen niet zal willen doen.’

Behoud werkgelegenheid

De vakbond zet met het plan in op vergroening en verduurzaming, waarbij behoud van werkgelegenheid van de circa 9.000 medewerkers en 30.000 werknemers bij toeleveranciers is verzekerd. Berghuis: ‘Duidelijk is wel dat daarvoor ingrijpende keuzes gemaakt moeten worden en dat steun van meerdere overheden daarvoor nodig is.'

Het plan ligt binnenkort op tafel.