Werkgevers Metalektro verspelen laatste kans, acties onvermijdelijk

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 7 december 2020

De werkgevers in de Metalektro hebben de laatste kans die FNV bood om tot een goede cao te komen verspeeld. De vakbond stuurt vandaag een ultimatum naar de werkgevers. Daarin gaat de FNV terug naar de oorspronkelijke eisen. Als de werkgevers die niet voor aanstaande donderdag 12.00 uur volledig overnemen, volgen er stakingsacties.

Petra Bolster, bestuurder FNV: ‘Wij hadden het liever anders gezien, maar de werkgevers willen geen afspraken maken die de toekomst van de sector vooruit helpen en blijven vasthouden aan een loonbod dat leidt tot verlies van koopkracht van de hardwerkende mannen en vrouwen in de sector. Daar passen onze leden voor.’

Moeizaam

De onderhandelingen voor een nieuwe cao verliepen moeizaam. Werkgevers en vakbonden zijn er in zeven sessies niet uitgekomen. ‘Wat de werkgevers voorstellen, zorgt voor minder koopkracht, belastende werktijdenpatronen en een slechte werk-privébalans. Ook willen de werkgevers kansen beperken voor oudere werknemers om langer door te werken en laten ze de ongelijke positie van flexkrachten voortbestaan’, aldus Bolster.

Eisen

FNV eist in het ultimatum onder meer vijf procent meer loon voor alle werknemers. Voor bedrijven waar het door corona minder gaat, zijn na overleg uitzonderingen mogelijk. Verder wil de vakbond een minimumloon van 14 euro per uur, een mogelijkheid voor oudere werknemers om eerder te stoppen met werken en meerdere maatregelen ten gunste van de gezondheid en ontwikkeling van de medewerkers.

160.000 mensen

In de Metalektro werken zo’n 160.000 mensen. Die werken onder meer in de metaalbewerking en bij elektrotechnische bedrijven. De huidige cao liep af op 1 december.