Staalstrijd 2020: Boek over historische staking bij Tata Steel

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 24 december 2020

In de eerste helft van 2020 zijn er bij Tata Steel IJmuiden door medewerkers en vakbonden diverse acties gevoerd. Om de toekomst van de staalindustrie in IJmuiden veilig te stellen. Na 24 dagen staken werd een akkoord gesloten met de directie, waarbij garanties voor de werkgelegenheid en een toekomstverkenning voor het bedrijf de rust terugbrachten.

24 dagen staken bij Tata Steel Nederland in beeld gebracht

FNV Metaal heeft dit gedenkwaardige actietraject – de eerste stakingen in 28 jaar – vastgelegd in het boekje: Staalstrijd 2020: 24 dagen staken voor werkzekerheid, zelfstandigheid en vergroening in corona-tijd.

De aanleiding

De toekomst van de Nederlandse staalindustrie in IJmuiden stond op het spel. En daarmee zo’n 1200 banen van werknemers van Tata Steel. Het ooit zo trotse Hoogovens is onderdeel geworden van een internationaal concern, dat zijn aandacht en middelen spreidt over verschillende vestigingen, binnen en buiten Europa. Is er genoeg perspectief om de staalindustrie in Nederland een duurzame en rendabele toekomst te geven, met de bijbehorende werkgelegenheid? Toen er vanuit de Europese directie bezuinigingen en ontslagen werden aangekondigd, sloeg de vlam in de pan. De werknemers kwamen – onder aanvoering van FNV Metaal – in actie.

De acties

Na spontane acties, een toeterprotest na het vertrek van directeur Theo Henrar en een corona-proof drive-in ledenvergadering op de Beverwijkse Bazaar ging een goed gecoördineerde estafettestaking van start. Medewerkers van vrijwel alle onderdelen bij Tata Steel Nederland hebben hieraan meegedaan. Door steeds cruciale schakels in het productieproces stil te leggen, bleven de medewerkers aandacht vragen voor hun zorgen en eisen. Na 24 dagen staken werd een akkoord gesloten met de directie.

De resultaten

In het gesloten akkoord zijn afspraken gemaakt over het behoud van werkgelegenheid, het voorkomen van gedwongen ontslagen, het niet-verkopen van bedrijfsonderdelen en mogelijkheden voor ouderen om eerder te stoppen met werken. Ook zijn afspraken gemaakt over een toekomstverkenning voor de Nederlandse onderdelen van Tata Steel, waarbij de focus ligt op een duurzame, groenere toekomst en een meer zelfstandige positie binnen het concern. Dat proces is in een stroomversnelling gekomen, nu er internationale belangstelling is om het IJmuidense staalbedrijf over te nemen van Tata Steel.

Vastgelegd

In Staalstrijd 2020 zijn aanleiding en verloop van de acties in woord en beeld gebracht, aan de hand van de verhalen van de mensen die meededen met de acties. Op die manier zijn zowel een stukje geschiedenis als de wensen voor de toekomst van de Nederlandse staalindustrie vastgelegd.