Verkoop Tata Steel IJmuiden biedt goede kansen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 13 november 2020

De mogelijke overname van Tata Steel IJmuiden door het Zweedse staalconcern SSAB kan goede kansen bieden voor de staalfabriek en medewerkers in IJmuiden. Dat zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis in een eerste reactie.

‘Het nieuws is nog te vers voor echte conclusies, maar SSAB staat bekend als een gezond, innovatief bedrijf dat graag wil vergroenen. Vergroenen en innoveren is precies wat IJmuiden nodig heeft’, aldus Berghuis.

Positief

FNV is positief over het nieuws, ook omdat SSAB en Tata Steel IJmuiden complementair aan elkaar zijn. De komende tijd zal de vakbond de ontwikkelingen kritisch gaan volgen. ‘Er is nog helemaal niks geregeld. Hoe de details er uit gaan zien, weten we nog niet. Ook over baanbehoud is niets bekend. Daarover volgt op korte termijn duidelijkheid’, aldus Berghuis.

Uit elkaar

Over het nieuws dat Tata Steel IJmuiden en Tata Steel UK uit elkaar gaan, zegt FNV Metaal dat de medewerkers in IJmuiden er niet rouwig om zijn. ‘Wel maken we ons zorgen over wat de ontvlechting voor de fabrieken en medewerkers in de UK gaat betekenen’, aldus Berghuis.

Werkgelegenheid

Het rommelt sinds de zomer bij Tata Steel in IJmuiden, het voormalige Hoogovens. De vakbond is in gesprek met de directie over behoud van banen en werkgelegenheid en innoveren in de toekomst. Tata Steel IJmuiden is onderdeel van Tata Steel Europe, waar ook het voormalige British Steel onderdeel van is.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.