Geduld met Tata Steel begint op te raken

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 20 november 2020

FNV Metaal wil weer zo snel mogelijk met de directie van Tata Steel Nederland aan tafel om over de toekomst van het bedrijf te praten. Die gesprekken liepen al, totdat vorige week bekend werd dat IJmuiden overgenomen gaat worden door het Zweedse SSAB.

Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘Er wordt op dit moment achter de schermen van alles besproken en misschien ook besloten, zonder dat wij daar bij betrokken worden. Ons geduld is op. Wij willen meepraten.’

Bedrijfsstructuur

FNV staakte dit jaar 24 dagen voor een betere toekomst en behoud van de bedrijfsstructuur in IJmuiden. ‘Dat blijft voor ons een zeer belangrijk punt. We zitten niet te wachten op een nieuwe topstructuur die onwerkbaar is en het bedrijf verder vleugellam en besluiteloos maakt’, aldus Berghuis.

Scheiding

Volgens FNV werkt de Europese directie met topman Henrik Adam van Tata Steel Europe aan een plan voor de scheiding tussen Tata Steel Nederland en Tata Steel UK. Berghuis: ‘Dat is eigenlijk wel bizar, omdat Adam de afgelopen periode alleen maar uitgedragen heeft dat Tata Steel IJmuiden en UK moeten integreren met de ‘onecompany’-gedachte als het heilige moeten.’

Achterban

FNV Metaal is met de achterban in overleg hoe te reageren als er niet snel genoeg een uitnodiging van de directie komt om mee te praten.