Leden trappen onderhandelingen cao Motorvoertuigen online af

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 12 oktober 2020

FNV-leden uit het hele land trappen vandaag om 12.30 uur de onderhandelingen voor een nieuwe cao Motorvoertuigen af. Vanwege de coronamaatregelen gebeurt dat online vanuit vijf garages door het hele land.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘De coronacrisis raakt ook de motorvoertuigensector. Juist daarom is het belangrijk dat er goede afspraken in de cao worden gemaakt die recht doen aan iedereen die werkt in deze sector.’

Voorstellen

Vanuit Groningen, Heerenveen, Rotterdam, Arnhem en Den Bosch zullen de leden de onderhandelingsdelegaties aanmoedigen. Ook worden de voorstellen waar FNV over wil gaan onderhandelen gepresenteerd. Die gaan over een looneis van 5 procent, afspraken voor eerder stoppen met werken en verbeteringen aan de veiligheid van de werkplek. Ook wil de bond een minimumtarief voor ZZP-ers, een extra vakantiedag en een zwareberoepenregeling.

80.000

Onder de cao Motorvoertuigen vallen ongeveer 80.000 medewerkers. Die werken in garages waar auto’s gekocht of gerepareerd kunnen worden. De huidige cao loopt 31 oktober af.