Teken die vaststellingsovereenkomst niet zomaar!

Laat je VSO controleren door een jurist van de FNV

Door Redactie 7 september 2020

Als jij en jouw werkgever beiden afscheid willen nemen van elkaar, dan heet dat 'ontslag met wederzijds goedvinden' en krijg je een vaststellingsovereenkomst; de VSO. Wij zien op dit moment een toename van het aantal vaststellingsovereenkomsten binnen de metaalsector. Het is van groot belang om de VSO te laten checken vóórdat je deze ondertekent. Hiervoor kun je terecht bij de juristen van de FNV.

Laat bij ontslag jouw vaststellingsovereenkomst altijd even door FNV's juristen controleren

Wat is een VSO?

Een vaststellingsovereenkomst (VSO) wordt vaak door werkgevers ingezet om zonder tussenkomst van het UWV of de kantonrechter een ontslag met wederzijds goedvinden te regelen. De werkgevers hoeven dan geen ontslagvergunning of toestemming van de kantonrechter te hebben om een werknemer te ontslaan. Door ondertekening van de VSO gaat de werknemer akkoord met het ontslag.

Mogelijke gevolgen

Waarom is het belangrijk om een VSO altijd te laten checken? Als de VSO niet juist is opgesteld, kan dit bijvoorbeeld ernstige gevolgen hebben voor je recht op WW. Daarnaast kan een einde aan je dienstverband ook veel betekenen voor je pensioen. Raadpleeg dus ook een pensioenconsulent van je pensioenfonds voordat je tekent. Voor Metalektro is PME het pensioenfonds, voor Metaal & Techniek is PMT het pensioenfonds.

Controle door FNV juristen

Krijg je een VSO van je werkgever, laat die dan controleren door één van onze juristen. Wij kijken onder andere of:

• je recht op WW voldoende is gewaarborgd;
  • de wettelijke opzegtermijn juist is vastgesteld;
  • afspraken zijn opgenomen over vakantiedagen,
  • concurrentiebeding en andere arbeidsvoorwaarden;
  • de ontslagvergoeding hoog genoeg is.

Heb je al een VSO getekend?

Heb je een VSO getekend, maar twijfel je of alles goed is geregeld? Laat de VSO dan alsnog door een van onze juristen checken. Na ondertekening heb je namelijk nog 14 dagen de tijd om de VSO te herroepen. Uiteraard is  'voorkomen beter dan genezen', dus laat je VSO eerst checken voordat je tekent!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.