Mogelijk toch acties bij ventilatiesysteembouwer Biddle

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 08 september 2020

Er komen mogelijk toch acties bij ventilatiesysteembouwer Biddle in het Friese Kootstertille. Het Britse moederbedrijf van Biddle, Carver Group, wilde zeventien mensen ontslaan, maar zag daar twee weken geleden onder druk van de vakbonden vanaf. Biddle weigert echter harde garanties te geven over het uitblijven van nieuwe ontslagen.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Het personeel voelt zich echt bespeeld. De eerder gegeven werkgaranties blijken nu sprookjes te zijn.’

Verzet

Volgens de Britse directie was het ontslaan van de zeventien mensen noodzakelijk om een aantal besparingen door te voeren. FNV en CNV konden niet controleren of die ontslagen nodig waren, omdat het bedrijf geen inzicht in de cijfers wilde geven. De bonden hebben zich steeds verzet tegen de gedwongen ontslagen.

Garanties

Daarnaast wilden de bonden garanties over het behoud van banen in de toekomst. Linda Slagter, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Die garanties zijn vorige week mondeling aan de OR van Biddle gegeven, maar toen we vroegen die zwart op wit te zetten, kwam de directie er weer op terug. Dat geeft natuurlijk geen vertrouwen en daardoor neemt de onrust onder het personeel toe.’

Verboden

Vandaag wilden de bonden tijdens de pauze met medewerkers overleggen, maar dat werd door Biddle verboden. ‘Dat roept de vraag op in hoeverre Biddle bereid is het vertrouwen van haar medewerkers terug te winnen’, aldus Nieveen.

Acties

De medewerkers bereiden nu samen met de bonden acties voor. Nu er geen baangaranties worden gegeven voor de komende twaalf maanden, moet de werkgever volgens de bonden de medewerkers de zekerheid geven van een goed sociaal plan. Nieveen: ‘De mensen die in de toekomst ontslagen worden, hebben recht op een goede vertrekregeling die we in een sociaal plan kunnen vastleggen.’ FNV en CNV verwachten op korte termijn acties.