Geen gedwongen ontslagen bij Biddle na druk vakbonden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 28 augustus 2020

Bij ventilatiesysteembouwer Biddle zullen geen gedwongen ontslagen vallen. Dat heeft het Britse moederbedrijf aan FNV laten weten. Deze week dreigde de bond samen met andere bonden met acties als er geen beter sociaal plan zou komen voor de reorganisatie die de directie wilde doorvoeren.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Wij zijn heel blij dat er geen mensen gedwongen naar huis worden gestuurd. Wij hebben met ons ultimatum de directie duidelijk kunnen maken dat het ons menens is.’

Onderbouwen

Het bedrijf wilde zeventien banen schrappen om, naar eigen zeggen, de coronacrisis te kunnen overleven. Maar volgens FNV heeft de directie nooit goed kunnen onderbouwen waarom dat noodzakelijk zou zijn. ‘Wij hebben steeds bezwaar gemaakt tegen het feit dat er zoveel mensen uit zouden moeten. Voor de eventuele ontslagen kwam er bovendien geen goed sociaal plan, waardoor we met acties moesten dreigen. Vlak voor het aflopen van dat ultimatum is er nu deze beslissing, waar we natuurlijk heel blij mee zijn’, aldus Nieveen.

Nieuwe situatie

Met het vervallen van de gedwongen ontslagen, is ook de reorganisatie van de baan. Maandag bespreken de bonden en de OR de nieuwe situatie.