FNV bereikt akkoord met Tata Steel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 03 juli 2020

Er komen geen gedwongen ontslagen bij Tata Steel in IJmuiden en het bedrijf gaat investeren in innovatie en het aanpakken van de milieuproblemen. Deze en andere afspraken heeft FNV gemaakt met de directie van het bedrijf.

Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘Na 24 dagen staken luistert de directie van Tata Steel eindelijk naar de wensen van de medewerkers. Er ligt een stevig akkoord, dat we nu zo snel mogelijk aan onze leden gaan voorleggen’.

Werkgelegenheid

Terwijl er vanochtend nog gestaakt werd, is het akkoord tussen vakbond en directie rondgekomen. Voor behoud van werkgelegenheid zijn harde afspraken gemaakt. Bij de komende reorganisatie vanuit Tata Steel Europa worden in IJmuiden geen mensen gedwongen ontslagen. Daarnaast is het werkgelegenheidspact, waar afspraken in staan over baanbehoud, verlengd met vijf jaar tot 1 oktober 2026.

Tegenwicht

FNV is zeer tevreden met het akkoord. Berghuis: ‘Dit akkoord biedt een tegenwicht aan de risico’s die we vanuit Tata Steel Europa op ons af zien komen. Het laat zien dat staken loont. Ik ben heel trots op iedereen die heeft meegeholpen tot dit resultaat te komen.’

Toekomst

In het akkoord is afgesproken dat Tata Steel voor eind september laat weten hoe ze gaan zorgen klaar te zijn voor de toekomst. FNV wil dat Tata Steel daarvoor gaat investeren in de installaties en in de werknemers. Daarnaast moet duidelijk worden hoe de milieu- en CO2-problematiek wordt aangepakt. In het plan komt ook te staan hoe dit te financieren. ‘Deze afspraken vormen wat ons betreft de basis om gezamenlijk de toekomst in te gaan’, aldus Berghuis.

Minder werken

Naast de toekomst en werkgelegenheid zijn er in het akkoord ook afspraken gemaakt over minder werken voor oudere werknemers. Het huidige generatiepact is daarvoor met twee jaar verlengd tot en met 31 december 2024. In dat pact is onder andere de mogelijkheid opgenomen om na je zestigste nog 50 procent te werken, met behoud van 100 procent pensioenopbouw en 77 tot 90 procent van het loon, afhankelijk van de hoogte van het huidige salaris.

Bedrijfsstructuur

Ook over de bedrijfsstructuur is overeenstemming gevonden. Tata Steel belooft in principe geen onderdelen van Tata Steel Nederland, waaronder bijvoorbeeld Tata Steel Tubes in Oosterhout, te verkopen. Verder wordt het werk van belangrijke bedrijfsonderdelen niet uitbesteed. Ook in de reorganisatieplannen zullen geen voorstellen worden gedaan voor uitbesteding van werk.