Stakingen Tata Steel uitgesteld

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 24 juni 2020

De stakingen bij Tata Steel in IJmuiden zijn uitgesteld tot vrijdag 26 juni 13.00 uur. FNV Metaal gebruikt die tijd om met de directie van het staalbedrijf te kijken of onderhandelen zin heeft.

Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘Door de druk van de stakingen heeft de directie gezegd dat alles bespreekbaar is. Als dat klopt, gaan we onderhandelen, zo niet, gaan we vrijdag weer staken.’

Derde week

De stakingen die vandaag zijn begonnen, gaan gewoon verder. Dit is de derde week dat er stakingen zijn bij Tata Steel IJmuiden. In die periode werd het werk door meer dan twintig ploegen en afdelingen neergelegd. Belangrijkste zorgen die de medewerkers hebben gaan over baanbehoud en ze zijn bang dat IJmuiden samen moet gaan met Tata Steel UK. ‘Tata Steel in IJmuiden draait winst. Die wordt alleen niet of nauwelijks in de toekomst van IJmuiden geïnvesteerd, omdat een groot deel van de winst naar het verliesgevende Tata Steel in Groot-Brittannië gaat’, aldus Berghuis.

Eisenpakket

FNV legde eerder al een eisenpakket op tafel van de directie. Daarin staat onder andere dat er geen gedwongen ontslagen komen, geen banen geschrapt worden en geen werk wordt uitbesteed. Ook over de toekomst heeft de bond een aantal eisen: zo mogen geen onderdelen van Tata Steel Nederland worden verkocht, moet IJmuiden binnen Tata Steel zelfstandig blijven en er moet geïnvesteerd worden in de aanpak van de problemen rond CO2 en milieu.

Wanneer de verkennende gesprekken starten is nog niet bekend.