Is jouw bedrijf veranderd van cao?

De belangrijkste verschillen tussen de Metaal & Techniek en Metalektro cao

Door Redactie 04 juni 2020

Heb je te horen gekregen dat het bedrijf waar je werkt van de Metaal & Techniek naar de Metalektro gaat of juist omgekeerd? Dan wil je vast weten wat er voor jou verandert. We hebben de belangrijkste verschillen op een rij gezet.

Wat verandert er voor jou als jouw bedrijf van cao is verwisseld?

Er zijn nogal wat verschillen tussen de cao’s in bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden, de (vroeg)pensioenregelingen, de sociale verzekeringen en het leerlingstelsel. Ook bij FNV Metaal kom je administratief in een andere groep en krijg je wellicht een andere bestuurder die de belangen van de leden in jouw bedrijf behartigt. Maar je blijft bij FNV Metaal horen.

Aparte cao’s

De veranderingen waar je het meest direct mee te maken hebt, zijn de verschillen in arbeidsvoorwaarden. Er is namelijk een aparte cao voor de Metalektro (grootmetaal) en voor de Metaal & Techniek (de kleinmetaal, zoals carrosseriebedrijven, loodgieters/fitters en cv-monteurs, metaalbewerkingsbedrijven, elektrotechnische en installatiebedrijven, isolatiebedrijven en goud- en zilversmederijen). De belangrijkste verschillen in deze cao’s lees je in de folder op pagina 3.

Pensioenregeling

Bij overgang van bedrijfstak ga je automatisch onder een ander pensioenfonds vallen: in de Metalektro kom je bij PME en in de Metaal & Techniek bij PMT. Bij beide pensioenfondsen bouw je ouderdomspensioen op en ben je verzekerd van partnerpensioen. De regelingen van de beide pensioenfondsen zijn grotendeels hetzelfde. De belangrijkste verschillen tussen de pensioenregelingen lees je in de folder op pagina 6.

Download de folder