Acties dreigen bij Tata Steel IJmuiden; ultimatum gesteld aan directie

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 28 mei 2020

Als Tata Steel voor 2 juni 16.00 uur de eisen van de FNV niet inwilligt, volgen er mogelijk werkonderbrekingen. Dat wordt op 4 juni aan 4000 FNV-leden voorgelegd tijdens een drive-in op de Beverwijkse Bazaar. ‘Sinds het gedwongen vertrek 10 dagen geleden van directeur Theo Henrar, is het vertrouwen van de medewerkers gezakt tot onder het nulpunt. We willen harde garanties, anders volgen er acties’, zegt Roel Berghuis FNV-bestuurder Metaal.

FNV wil schriftelijk bevestigd krijgen dat de werkgelegenheidsgarantie die loopt tot 1 oktober 2021, het werkgelegenheidspact, wordt uitgevoerd zoals is afgesproken en wordt verlengt tot 1 oktober 2026. Ook wil de FNV de schriftelijke garantie dat er geen gedwongen ontslagen vallen bij Tata Steel Nederland. Daarnaast wil FNV de toezegging dat ook dat er geen onderdelen van het bedrijf worden verkocht.

Verantwoording vertrek Henrar

De FNV eist daarnaast verantwoording over het aangekondigde vertrek van directievoorzitter Theo Henrar. FNV wil dat het bedrijf inclusief alle ondersteunende functies gehandhaafd blijft als een zelfstandig opererende unit. Berghuis: ‘Die eis blijft ook staan. Mocht Tata Steel binnen een eventueel groter concern terechtkomen. Ook als Tata Steel Nederland als zelfstandig bedrijf verdergaat na een eventuele ontvlechting van Tata Steel Europe. Dan moet het op eigen benen staan en niet worden opgekocht en financieel leeggezogen.’

Strategisch plan

‘Tata Steel Nederland is een belangrijk bedrijf is ons land. Er zijn veel mensen direct en indirect voor hun levensonderhoud van afhankelijk. Daarnaast is het een industrie die voor ons land zelf van belang is. Er moet dit jaar dus ook een strategisch plan voor de toekomst van Tata Steel Nederland worden gemaakt. Welke investeringen gaat het bedrijf doen in mensen en installaties rekening houdend met de milieu- en CO2-problematiek’, zegt Berghuis.

Aangescherpte eisen

4000 medewerkers van Tata Steel Nederland zijn lid van de FNV. 1175 medewerkers hebben in april via een enquête hun mening gegeven over de eisen die al sinds januari op tafel lagen. Daarover was nog steeds geen overeenstemming bereikt. Als gevolg daarvan zijn de eisen aangescherpt. Bij het bedrijf werken ruim 9000 mensen. Nog eens 35.000 mensen zijn voor hun levensonderhoud indirect afhankelijk van het bedrijf.