ASML-medewerkers willen bij sector-cao blijven

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 30 maart 2020

Ruim 95 procent van de ASML-medewerkers die meededen met een FNV-enquête willen niet dat hun werkgever afscheid neemt van de sector-cao. ASML is aangesloten bij de sectorbrede cao Metalektro, maar wil daar vanaf. Peter Reniers, bestuurder FNV Metaal: ‘Dat kan alleen maar zijn om verslechteringen door te voeren. De huidige cao heeft meer dan voldoende mogelijkheden om, in overleg met de bonden, per bedrijf aanpassingen te maken.’

Van de 95% zegt iets minder dan de helft het een goed idee te vinden om binnen de huidige cao specifieke afspraken voor ASML te maken. 52% wil het laten bij de huidige, ongewijzigde cao. In die cao zijn wijzigingen mogelijk als alle betrokken partijen daar achter staan. Voor sommige bepalingen geldt dat er alleen verbeteringen mogen worden doorgevoerd, bijvoorbeeld op loon en verlofmogelijkheden. Andere bepalingen mogen ook een verslechtering betekenen, maar dat moet dan wel worden gecompenseerd.

Opvallend

Komende tijd gaat FNV met ASML-medewerkers in gesprek om een nog beter beeld van hun wensen te krijgen. Ook ASML gaat dat vanaf maandag doen. Het bedrijf doet dat samen met vakbond De Unie. Reniers: ‘Dat is een opvallende keuze, want zo haal je informatie op, samen met degene met wie je later de onderhandelingen in moet.’ Overigens is nog niet zeker of ASML uit de Metalektro-cao mag stappen. Daarvoor heeft het bedrijf dispensatie aangevraagd, maar die is nog niet verleend.