Zorg om afname arbeidsplaatsen Tata Steel blijft

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 januari 2020

FNV blijft zich zorgen maken over de afbouw van arbeidsplaatsen bij Tata Steel. Dat zegt FNV-bestuurder Aad in ’t Veld naar aanleiding van overleg met de directie van het staalbedrijf.

'Wij zijn opgelucht over de toezegging dat tot eind volgend jaar geen massaontslag komt, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen banen gaan verdwijnen’, aldus In ’t Veld.

Pas op de plaats

Op dit moment is er nog geen concreet reorganisatieplan voor Tata Steel Nederland. In ’t Veld: ‘Zolang dat er niet is, houden wij pas op de plaats. Zo gauw er een plan komt, zullen wij en de medezeggenschap dat beoordelen. Bevallen de plannen ons niet, dan houden wij opnieuw een ledenvergadering en stellen we eventueel een ultimatum.’

Ultimatum

Tata Steel Europe wil 1600 arbeidsplaatsen schrappen in Nederland. FNV stelde de directie van Tata Steel Nederland vorige week een ultimatum. Naar aanleiding daarvan heeft de directie in een gesprek maandagmiddag onder meer aangegeven dat de cao niet wordt opengebroken en dat werk niet wordt uitbesteedt naar lage-lonenlanden. Verder is er toegezegd dat er in IJmuiden geïnvesteerd blijft worden.